lördag 8 mars 2008

Dagens hundträning



Åkte in till stan idag och promenerade med Heinz i Hågadalen. Övade länge och väl på att gå fint i koppel (inte dra) och så mötte vi en del hundar, vilket ju är spännande. Ute hos oss behövs ju inget koppel och grannens gamla trötta goldentik är ju inte så upphetsande....
Efter att ha dumpat av en trött Heinz hemma så tog jag ut Axa på en rejäl skogspromenad. Jag orkade inte släpa på henne också i Hågadalen eftersom syftet var just att träna herrn att gå i koppel och möta andra hundar, så hon fick vara hemma med husse och invänta sin tur...
Väl hemma igen, så tog jag ut Heinz och tränade på fotgåendet och det börjar bli riktigt hyfsat, tycker jag. Han är ju fortfarande lite valpig i positionerna, och att göra höger om på stället är tydligen extra svårt, men på det stora hela är jag nöjd.
Igår var jag ut och spårade med Lill-Hasse och han fick gå sitt svåraste spår hittills - flera byten från skog till äng och till skog igen. Ca 1 timme gammalt med 5 spårpinnar, ett flertal 90-gradersvinklar och 1 spetsvinkel, samt att jag vid ett tillfälle hade klättrat över diverse nedfallna träd och sedan nedför en klippavsats! Men Heinz gick som tåget, tog alla pinnar och till och med stannade och luktade lite extra på ett ställe där jag var tvungen att ta i med handen för att inte trilla.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lillen börjar bli stor!!!!:-)
Och han har precis samma hysteriska "jag-älskar-dig-matte"-blick som Axa.....
Snart kan du inte lämna honom nånstans utan att han gråter.
Hmm....