torsdag 16 juni 2016

Spanien igen.... Madrid!

På tisdagen (dagen efter kursavslutningen) så lämnade jag in Bison och Hetzer på hundpensionat och drog till Arlanda för vidare transport till Spanien. Skulle göra en endagars-revision på ett slakteri ca 2 timmars bilresa söder om Madrid. Jag hade varit där tidigare och var lite nervös (för jag hade en del åsikter om dem) men de var trevliga och professionella så det kändes helt ok för mig i slutändan - skönt! :-) Men mina tidigare åsikter om dem står kvar.... Nåväl efter att ha hållit igång en hel, lång dag så blev jag och min uppdragsgivare skjutsade till ett hotell i Madrid där vi skulle övernatta för att sedan åka tillbaka till Sverige igen... Perfekt! Har aldrig varit i Madrid och hade gärna stannat ett tag, men jag var glad över att ha fått en kväll där i alla fall.....
 
Checkade in på hotell Room Mate som låg alldeles vid kungliga slottet. Ett helt okej hotell med trevlig personal.....

....Och ett väldigt rutigt badrum! Toastolen hade också en rolig design! ;-)

Det hade en härlig mix med gammalt och nytt..... Spejsade stolar och underbara "franska" fönsterluckor!
 
Givetvis var vi tvungna att gå ut och ta en sväng på stan! Jag hade ju sådan tur att på denna resan var min uppdragsgivare en kvinna strax yngre än mig själv och vi kom väldigt väl överens, så vi hade en trevlig kväll i varandras sällskap. Vi började med att gå ner och titta på kungliga slottet som låg bara ett kvarter bort (bilden).

Sedan spanade vi in Plaza Major i kvällssolen.....

Helt okej, men jag tycker nog att Stora Torget i Salamanca var finare.... ;-)

Därnäst gick vi till Mercado de San Miguel som är en form av spansk food Court, eller nå´t.... Man strosar runt och köper tapas av alla de sorter och tar sig en öl eller en drink....

Mercado de San Miguel inifrån.

Två små stånd där man kunde köpa öl till vänster och färgglada drinkar till höger!

Vi hade redan bestämt oss för att vi ville gå till en restaurant och sätta oss, men när vi passerade dessa paellas så var vi tvungna att ta oss en tapa! :-)


Om svenska livsmedelsinspektörer varit på plats hade de väl svimmat när de sett den här lille, tama gynnaren! :-)

Sisådär vid halv tio på kvällen så strosade vi in på en restaurang och tog in ytterligare några tapas och hade en trevlig middag. Det blev inte lika fantastiskt som när vi gick ut på tisdagkvällen med de spanska företagsmänniskorna. Kan väl konstatera att det här med att beställa tapas kan vara en konst.... Men det blev helt ok (kronärtskockorna på bilden ovan var svingoda) i slutändan. Tänk att tapas i Spanien kan vara så fantastiskt gott..... och däremellan bara.... konstigt! ;-)

Jag är inte och har aldrig varit någon vän av oliver förrän jag förra året åt oliver på en restaurant i Spanien och de var helt ok! På denna resa så åt jag också goda oliver så jag försökte köpa en liten burk med mig hem. Genomskinlig burk, prydligt redovisad i säkerhetskontrollen.... Men de konfiskerade den direkt! Det var minsann 150 ml vätska i burken och det får bara vara 100 ml..... Tror grin-tanten i spärren sitter och mumsar på mina oliver ikväll.... :-( Nåja, när jag väl kom in på flygplatsen så hade de en burk med exakt de oliverna till salu i taxfree:n, så jag fick med mig en burk i alla fall! Ska öppna den imorgon till fredagsmyset och se om de smakar lika bra som i Spanien.....  Antagligen inte, men jag tycker det var värt ett försök! :-)

Inga kommentarer: