onsdag 22 augusti 2012

The Narrows, Zion National Park


The Narrows är en kanjon i Zion National Park. Zion består till stor del av en stor kanjon med Virgin river som flyter fram längs botten. Ju längre in i kanjonen man kommer, desto smalare blir det och det är alltså den delen som kallas "the Narrow".


Att vandra uppför Virgin river är populärt och ska bjuda på en fantastisk upplevelse, så det var jag ju "tvungen" till att göra när jag nu var på plats.

Man vandrar till stor del i vattnet, då kanjonen är så smal att det inte finns någon flodkant att vandra på....

Det var rätt mäktigt att vandra mellan dessa klippor. Man känner sig som en liten mygga!

Bitvis kunde man gå vid sidan av floden, på klapperstenar.

Bitvis var det så djupt att man hade vatten ända upp till brösthöjd, så jag hade packat allt i min ryggsäck med vattentäta påsar! På ett ställe var jag tvungen att ta några simtag för att komma vidare.

Bitvis var det också rätt strömt, men där det var strömt var det tack och lov inte djupt.....

Ibland skulle man ha tur också (eller bli upplyst av snälla personer som gjort misstagen innan). T ex så gick det bara till knäna i den här passagen om man höll sig till höger. Men visste man inte om det och valde vänster sida så gick det till bröstet!

I början av vandringen var det jättemycket folk och en massa småbarn! Men när man kom in en bit så hade de redan gett upp och bitvis vandrade jag helt själv.....

När man tog en endagarsvandring (som jag gjorde) så vandrar man upp till något som kallas Big springs, vilket är ett vattenfall som kommer längs kanjonväggen och rinner ner i Virgin River. Där måste man vända och vandra samma väg tillbaka ner igen.  Big Springs var i sig inte så imponerande, den kanske är "big"för att vara ett vattenfall i Zion, men i övrigt var den rätt ointressant (mer än som riktmärke för att vända)!

Det är bara 6 km upp till Big Springs, men det tog mig nästan 4 timmar! Det går inte så fort att vandra i strömmande vatten och med hala klapperstenar som underlag! Jag hade nog aldrig klarat av det (utan att trilla) om jag inte haft mina vandringsstavar med mig! Jag förlitade mig kraftigt på dem och dagen efter hade jag träningsvärk i armarna!

Innan jag påbörjade vandringen var jag tvungen att ta mig till "Visitor center" för att titta på prognosen för flash floods som de tar fram varje dag. Det är nämligen så att om det regnar (och det kan vara lååångt bort) så kommer det ner en massa vatten i Virgin river och flödet kan gå från lugnt och stilla till en våldsam fors på bara sekunder! Men just denna dag var det alltså lugnt och inga regn var inrapporterade, så då bestämde jag mig för att vandra!


Den här filmen hittade jag på Youtube och den visar precis när en flash flood börjar! Det är filmat på Virgin river, men närmare källan, dvs X antal miles innan Virgin river rinner ner i the Narrows. Kolla in vilken mängd med träd, buskar och dylikt som kommer farande! Vore inte kul att befinna sig mellan två höga, släta klippväggar och se det där komma emot en...... Men den dagen jag vandrade så gick det bara bra! Jag rekommenderar dock alla som vill vandra i the Narrows att först kolla prognosen i besökscentrat (tydligen var det inte alla som gjorde det innan de vandrade).
På en hemsida där jag läste om the Narrows så beskrev de hur man fick gå för sig själv, men ju närmare man kom "the Temple of Sinawava", dvs starten, desto mer folk skulle man stöta på.... De uttryckte sig rätt kul....... De skrev såhär:  At the Orderville Gulch junction you should begin meeting a flock of tourists who have hiked up canyon from the Temple of the Sinawava. It is at this point in the route where you might possibly encounter the scariest item on your adventure and that would be middle aged European men with beer guts hiking in Speedo swimming suits. Do not look directly at them or you could go blind. You have been warned.
Jag mötte tacksamt nog inga ölmagade turister med speedos, men väl en drös med mycket skrikiga barn..... ;-) Men det var vandringen helt klart värd!
Klart jag måste ha med en bild på en pippi!
Strömt och inga flodkanter......

Här fick vi simma.....

Lite människor i bilden ger perspektiv.....
Det växte lite grönt här och var på klippkanterna!
Ser ni vandraren?

Nu då?
Min tur att vada.....
Strömt och trångt - tack och lov för vandringsstavar!
Denna del av vandringen kallas för the Wall Street  och är väldigt smal...
På min väg tillbaka började jag prata med en annan vandrare. Han hetet Jeff och var en psykoterapeut från Kalifornien. Han drog lite på att säga vad han jobbade med ("it is not very sexy....") men jag tror han kanske var rädd för att folk skulle börja lätta sitt hjärta för honom, nu när han var på semester....
Han tyckte tydligen det var otroligt fascinerande att jag reste själv. Trots att jag var gift ;-) Det är tydligen inget de hört talas om i USA....
Det är väldigt lätt att få kontakt med amerikaner och det gjorde detta till en mycket speciell och trevlig resa! Jag har inget problem med mitt eget sällskap, men vandringen tog ca 8 timmar så det var trevligt att ha någon att prata med de sista timmarna. Trots att man såg så fina vyer så som den på bilden ovan!
Även fast jag bara vandrade i ca 1,2 mil så var jag bra trött efteråt.... Det tog på krafterna att konstant försöka hålla balansen! :-)
Jag hade en rejäl träningsvärk dag 2 (mest i armarna) så jag bestämde mig för att skippa vandringen då.... Annars hade jag tänkt att även vandra en led som heter "Angel´s Landing", men den får jag väl spara till nästa gång jag besöker Zion..... :-D
Nu börjar kanjonen bredda sig, så snart är jag tillbaka till "the Riverside walk" som leder till "the Temple of Sinawava" och slutet på vandringen!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Så spännande!! Och vilken F-A-S-A det skulle vara att stå i vägen för en sån Flash Flood.....*brrr*