söndag 12 augusti 2012

Antelope Canyon

Jag lämnade Grand Canyon och åkte längs med Vermillion cliffs. Mitt mål var staden Page där jag skulle finna både Lake Powell, Horseshoe bend samt Antelope canyon.

När jag nådde mitt mål så började jag med Antelope canyon. På bilden ovan syns ingången. Antelope är en s.k slot canyon, skapade av regn och "flash floods". Vid mitt besök var dock flodfåran helt uttorkad.

Antelope Canyon är en smal och djup kanjon som är den mest välbesökta, och mest fotograferade i sydvästra USA. Det sistnämnda kan jag förstå.... Det var fantastiskt att fotografera därnere! Vilken miljö!!! Vilka färger!!! Vilka mönster!!

Det var förstås väldigt många turister, men jag bad om att få ett "photo pass" och då behöver man inte följa någon guidad tur utan man strosar igenom kanjonen för sig själv i det tempo som passar en.

Då kunde jag stanna var jag ville, rigga upp kamerastativet och passa på att bränna av ett antal foton mellan de guidade turerna och på så vis få X antal kort utan en massa människor med i bilden.

Ett photo pass kostade inget extra. Annars var det ju ganska dyrt att besöka kanjonen - 26 dollar! Det dyraste jag betalat för att se på natur i USA, men jag är glad att jag gjorde det!



Om någon annan åker dit - tänk på att ha med er kontanter. De tar nämligen inte kort...... Och se till att ha med er ordentligt med vatten för det är hett som en bakugn och de hade ingen försäljning av vatten eller dylikt. Det tyckte jag var lite märkligt - de skulle säkert ha kunnat tjäna storkovan på att sälja kalla drycker....

Antelope Canyon består av två separata kanjon-delar vilka kallas Upper Antelope Canyon eller The Crack; samt Lower Antelope Canyon eller The Corkscrew.

Navajospråkets namn för Upper Antelope Canyon är Tse' bighanilini vilket betyder "platsen där vatten rinner genom sten." Lower Antelope Canyon är Hasdestwazi, eller "spiralformade stenvalv."

Jag tyckte 26 dollar räckte, så jag besökte bara den ena delen.... Så alla mina bilder kommer från "Upper Antelope Canyon".

Jag blev tipsad av Allen att besöka just "Upper". Det är den smalare av de två, vilket gör att man bör vara där när solen står högt så att det inte är för mörkt. Jag gick min tur runt kl 14.  Man går på platt sandbotten så det är lätt att vandra.

Man har bara ca 2 timmar på sig med "fotopasset". Sträckan är inte jättelång, så det är inget problem.... Men jag hann precis tillbaka eftersom jag stannade och fotograferade så himla mycket! :-)


1 kommentar:

Skogsmor sa...

Vilka skuggor & dagrar!!
Anar upplevelsen.....