fredag 24 augusti 2012

Från Kanab, via Zion till Hover Dam!

Sista dagen i Kanab.... Jag gick och besökte Western-muséet. Det här med Western är stort i Kanab och en drös med westernfilmer har spelats in i området. Så det är klart att de ska ha ett western-museum!

-Tjena!

En uppbyggd westernby av delvis autentiska hus men mestadels från olika film-set.

De hade boningshuset från filmen "One little indian" här. Ladan från filmen står ute hos Best Friends och används till deras hästar.

Praktiskt, men risk för en viss rundgång.....

En kyrkogård måste ju givetvis finnas!

Ajdå!

Spana in huset på bilden ovan....

Så här ser huset ut i verkligheten! I filmen har hela övervåningen datanimerats dit i efterskott!

Jag lämnade Kanab och for en sista gång genom Zions nationalpark......

Jag blev mycket förtjust i Zion, så jag ville åka vägen igenom en sista gång även om det gjorde min nedfart till Las Vegas något längre....

Men jag hade ytterligare ett syfte med att välja denna väg!

På andra sidan Zion ligger nämligen Grafton! En "riktig" spökstad med en "riktig" kyrkogård!

The "real deal" - dödad av indianer....

Grafton

Grafton. Byn var minimal med typ 5 hus och egentligen inte så mycket att se.... Men nu har jag sett den! Och omgivningarna var ju fina... :-)

Amerikanare har humor.... ;-)

Det är inte helt ofarligt att åka på vägarna i nationalparkerna här.... Detta är två varningsbilder, så vi aningslösa turister ska ha lite koll längs med bergväggarna när vi far förbi! I Sverige så hade nog bergsväggarna varit belamrade med metallnät för att stoppa nedfallande stenar, men här i USA kör man på egen risk! De kör stenhårt på devisen: Your safety is YOUR concern.....

Framåt eftermiddagen kom jag fram till Hover Dam som är USAs största. Den var imponerande och jag fick faktiskt lite lätt svindel när jag gick på bron och tog den här bilden.....

En bild nerifrån dammen upp mot bron jag gick på.

De hade en hund som maskot när de byggde dammen!

Eller rättare sagt.... De hade en hund som maskot tills de körde över honom! Nu ligger han begravd här!

Så här såg området ut innan dammen bildades.....

Nu ser det ut så här! Bilderna är tagna på hyfsat samma ställe!


En liten filmsnutt som jag tog från Hover Dam.

Det var grymt varmt denna dag. Det var 44 grader i skuggan och det blåste lite lätt. Blåsten var dock vedervärdig - kändes som att stoppa in huvudet i en varmluftsugn - inte ett dugg svalkande!

Så efter att ha sett Hover Dam checkade jag in på ett hotell med pool och spenderade eftermiddagen där! Dagen därpå väntar Las Vegas!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Jösses va mycket du hann med att göra och se!!
Dammen var ju enorm och bron också....*brr* Jag, med min svindel, kan ju knappt titta på bilderna utan att ramla av stolen.