torsdag 2 augusti 2012

Hundträning i Leadville


Efter att ha lämnat Rocky Mounatins National Park så for jag vidare till Nordamerikas högsta stad dvs Leadville. Leadville ligger ca 3100 m över havet. Här mötte jag upp Pat och Hakan Keynaroglu som är mycket engagerade i räddningshundträning. De har tidigare bott i Turkiet och byggt upp en träningsorganisation för räddningshundar där så att Turkiet numera har ca 50 certifierade hundar! Ett imponerande livsverk..... Men nu bor de alltså i Leadville och - speciellt Pat - är den som initierat och driver "the Cody project", vilket är ett projekt som går ut på att få barn att börja träna hundar och bli räddningshundförare! För den som sett Best Friends DogTown på TV så finns det en episod som beskriver hur en BC från Best Friends blir tränad till räddningshund och säljs till en räddningshundförare - det var en förare i Pats grupp och alla scener från hundens prov etc var tagna i Leadville. Den hunden är nu gk räddningshund, men tyvärr har den drabbats av kramper (epilepsi?) och har väl en oviss framtid.... :-(

Det första som händer när jag följer med en hund ut i skogen är att jag känner mig iakttagen.... Jag tittar upp - och vad ser jag???

Visst är den fin? Någon sorts falk, trodde lokalbefolkningen!

Pat´s egen hund RIP. Han är också en framgångssaga då hon räddade honom från ett "rescue", dock inte Best Friends. Han skulle avlivas för att han var så jobbig och energisk. Tack och lov fick Pat tag på honom innan dess och kunde kanalisera hans energi till att bli en räddningshund!

Pat´s egen lilla miljöbana!

Pat och Kim poserar med lite HRD (Human Remain Detection)- material!

Första dagen var det HRD och skogssök, men andra dagen i Leadvill drog vi till soptippen där Pat och Hakan fått tillåtelse att skapa sin egen ruinstad!

Den var jättefin och full av roliga legor! Kul att se att de hade så bra samarbete med soptippen....

Under dessa två dagar hade jag också förmånen att få träffa på Porter! Bonnie och Porter är ett team som jobbar med att leta reda på mordoffer och självmördare. Däremellan far de runt och letar efter förhistoriska begravningsplatser (t ex gamla indianbegravningsplatser) samt letar efter massgravar från inbördeskriget etc etc De anlitas bland annat vid motorvägsbyggen etc för att säkerställa att man inte gräver upp och förstör något under vägbyggets gång! Cool dobbis!!! På bilden övar de på en gammala övergiven kyrkogård och Porter markerar att han funnit mänskliga ben genom att sätta sig ner! De äldsta ben (så här långt) som Porter har markerat är 2400 år gamla!!!


Porter fångad på film! Vi (jag och Pat) försökte lura de tränande genom att be dem komma ner till oss  för att få instruktioner om övningar. Vad förarna inte visste var att vi hade lagt ut lite HRD på vägen.... Somliga hundar "tog" inte HRD:n och somliga förare (som på filmen) "tog" inte vad deras hundar sade till dem! ;-) Men kul var det! (Och vissa team var givetvis fläckfria).

Inga kommentarer: