söndag 22 februari 2009

Pulkdragning och snöskottning!

På eftermiddagen började snöovädret mojna lite och jag fick tillbaka min lust att vistas utomhus.... Så då bestämde jag mig för att sätta Heinz framför pulkan för första gången! Han har fått gå ett par gånger med skaklar tidigare, men jag har inte satt fast själva pulkan. Men nu skulle här bli pulkadragning! Heinz såg cool ut till en början... Att dra runt på skaklar har inte bekommit honom tidigare. Men när han nu upptäckte att de inte flyttade sig för honom så blev han lite konfunderad! Han försökte krypa under dem och när inte det gick så försökte han vända sig om för att titta på vad det var som fanns bakom honom....

När han inte lyckades med att vare sig vända sig om, krypa under eller springa ifrån eländet så lade han sig ner...... Att strejka kanske är en lösning? Men den dobermann som frivilligt ligger stilla någon längre tid finns ju inte så till slut gick han upp och sedan drog han pulkan som om han aldrig gjort annat!
Till en början hade han lite bråttom och eftersom jag satt fast kopplet i selen och inte i halsbandet så fick jag hålla i rejält för att ha kontroll på ekipaget. Inte blev det bättre av att Axa skuttade omkring framför nosen på Heinz och eggade honom att dra fortare... Men liiite koll har jag allt på situationen! Se så fort han lägger sig på mitt ligg-kommando!

Mot slutet gick det riktigt galant! Fast Heinz gillade inte riktigt ljudet av släden när den drogs på vägen och skrapade mot isen så han valde att gå nere i diket istället. Det blev ju dock ganska tungt efter ett tag, så till slut gav han upp och gick uppe på vägen i stället.....
När jag kom tillbaka efter att ha dragit runt en stund nere på fälten så skottade jag uppfarten då det kommit en del snö.... Blev alldeles svettig bara av det, såbaksidan får nog vänta... Får väl utnyttja uppfarten att träna lydnad på! För den är fin och välskottad nu.... Uffe satt inne och WOW:ade. Han har väl inte gått utanför farstutrappen på ett par dagar nu.... Hur var det reklamen gick? "Det är ingenting mot när en karl är riktigt förkyld..."? Men han är ursäktad för han håller på att laga mat till mig nu.... *ler*

Jag har sorg! Mina bästa vinterskor.... Mina snow-joggers! De har spruckit sönder!!!! Jag måste köpa ett par nya och det är såååå irriterande eftersom det ju inte kan vara mycket kvar på den här vintern innan man kan ställa undan vinterskorna för gott..... Å´ andra sidan kanske man kan hitta ett par skor riktigt billigt nu då eftersom det snart är vår? Å´ tredje sidan så avskyr jag att shoppa kläder generellt och att leta runt efter skor är INTE min grej - första bästa affär som har ett par passande skor kommer jag ju att handla i oavsett om det finns skor för halva priset i en affär 100 meter bort....

1 kommentar:

Anonym sa...

Va mycet roligt ni har tillsammans!:-)
Å Hasse var ju fena på att dra pulka! För att inte tala om hans "drop-dead"-lydnad:-))))

Här finns ett gäng vinterskor som inte används.....men de är väl för små för dig.....å fel sort.....