fredag 20 februari 2009

Hundlek och aktivering!

Solen sken och himlen var blå.... Underbart att gå ut på lunchpromenad med hundarna! Heinz for omkring ute i snön. Axa visste att hålla sig uppe på vägen! Ibland har hon sina smarta stunder....

Det är något väldigt sött med hundar som slickar sig runt munnen....


Heinz lekte retsticka i vanlig ordning. Axa var (i vanlig ordning) måttligt road....

Stackars Axa! Hon vill gå en promenad i lagom tempo och bara få tid och tillfälle till att äta harbajs - och så har hon fått Heinz på halsen!!!

Men Heinz fick sitt lystmäte senare på dagen då Lyra kom på besök!!! Här är det seriöst tunghångel som gäller!!

En ack så vanlig pose när Lyra är på besök.....

Det är bra! Ju mer de far omkring - desto mindre dåligt samvete får matte för att hon vill ägna sin fredagskväll åt Uffe, mat och TV.... *s*

Lyra har fått span på Heinz....

Vacker solnedgång i Svista!

Idag fick jag hem lite nya leksaker som jag beställt till Axa (och givetvis indirekt till Heinz). Axa var ju så himla ömklig i förrgår så jag vill verkligen ta det lugnt med henne ett tag, men hon vill ju ha något mer att göra än att bara ligga och sova hela dagarna (och vad gör man då mitt i vintern med en hund som inte ska gå för långa promenader, inte kan sitta, ligga belasta fram- eller bakben och inte ska springa?). Jag surfade runt på lite olika internetsidor och hittade en ny aktiveringsleksak!

Heinz uppskattade också den här träleksaken som man gömmer godis i och så ska de snurra på en skiva för att få fram godisarna! Han verkade tycka den var roligare än aktiveringsbollen....

Men jag köpte en ny aktiveringsboll också! Den jag hade måste man pula i godisarna i bit för bit, men den här nya bollen kan man skruva isär och därigenom tar det inte MIG så förbaskat lång tid att fylla upp en boll... Den här skruvar jag bara isär, fyller med hela matransonen och - simsalabim - så får Axa jobba för brödfödan! Perfekt! Tur att man inte har några grannar som kan klaga på att Axa dundrar runt med den där bollen.... Tänkte att ett mål om dagen kan hon ju få via bollen istället för rätt ner i matskålen!

Trött Axa sover som en liten gnu efter att ha jobbat med sina nya leksaker!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder! Det är såååå roligt varje gång du lägger ut bildsviter!:-))

Men liiiiite "stackars Axa" måste jag säga, när hon får jobba så hårt för att få i sig ett mål mat.....:-)

Anonym sa...

""Stackars Axa! Hon vill gå en promenad i lagom tempo och bara få tid och tillfälle till att äta harbajs - och så har hon fått Heinz på halsen!!!""


Hahahaha ...så klockren bild som säger ALLT!