tisdag 26 juli 2016

Spårträning

 
Så blev det då uppehåll igår och jag tog mig ut i skogen för att lägga spår. Väl där öppnade himlen sig och regnet kom tillbaka igen! Mygg fanns det dessutom massor av! Trodde de skulle hålla sig borta medan det regnade, men sådan tur hade jag inte..... Satte mig efteråt i bilen på väg hem igen och tänkte - för sjuttioelfte gången - att "det här gör jag frivilligt".... Kunde inte låta bli att skratta åt den hundnörd jag är! Plaskblöt med skor som kippar för varje steg och det enda jag tänkte på när jag gick ut spåren var: "så intressant det ska bli att se hur de kommer jobba med det här!"



Nåväl, vid halv åtta på morgonen därpå var jag på plats i skogen för att spåra innan jobbet. De spårade bra efter sina förutsättningar! :-) Bison har ju inte så mycket erfarenhet så hon låter sig lätt luras av stigar och körspår (vilken elak matte som följer dem ett tag och sedan gör avhopp). Jag noterade att vitmossa på stenigt underlag är mycket svårt när liggtiden är ca 13 timmar och jag inte använt vare sig klöv eller blod, endast mina fotspår. Bison redde inte riktigt ut det, men Hetzer klarade av det, men hon fick jobba intensivt för att reda ut det hela!

Gissa att jag ska lägga spår ikväll igen! :-)

Inga kommentarer: