måndag 25 juli 2016

En (bra) dag på jobbet.... Kossor, kultur och vatten!

I förra veckan hade jag en riktigt bra dag på jobbet! :-) Sådana dagar lever man på, speciellt när man jobbar större delen av sommaren! Jag vet, det är självvalt, men men.... Nåväl, bland annat passerade jag Jordbrodammen på Bogesundslandet.
 

 
Ungefär mitt på halvön vid Bogesund finns Jordbrodammen, en konstgjord grund sjö som anlades för bevattning av den intilliggande golfbanan. Man höjde vattennivån i en björkskog och skapade så en liten sjö. Björkarna dog, men står kvar än så länge. Men med tiden kommer de att falla omkull och försvinna. Jordbrodammen, som har sitt namn efter torpet "Jordbron" från 1800-talets slut, har blivit våtmark och häckningsplats för många fåglar, bl.a. smådoppping, sothöna, snatterand och sångsvan. På filmen syns en sothöna som putsar sig.
 
 
Passerade även Bogesunds slott, tidigare kallat Bogösund. Slottets äldsta delar började att uppföras på 1640-talet. Byggherre var greven Per Brahe dy (1602-1680) som hade ärvt Bogesundslandet 1630. Förutom ätten Brahe har Bogesund ägts av medlemmar av ätten Hamilton, von Rosen och von Lantingshausen von Höpken. Staten exproprierade 1946 slottet och dess mark på grund av vanvård av dåvarande ägaren (och siste fideikommissarie) löjtnanten friherre Nils von Lantinghausen von Höpken (1876-1952). För att kunna genomföra expropriationen stiftades en särskild lag, som därför kom att kallas lex Bogesund 1949 blev slottet förklarat som byggnadsminne.
 
Runt lunchtid befann jag mig i närheten av Waxholm, så då bestämde jag mig för att ta en tur ner till hamnen med hundarna och käka min lunch (bestående av en macka och en cola - glamoröst värre). Solen sken, vattnet kluckade och båtarna var fina att titta på, så det var en trevlig lunch! :-)
 
Waxholms namn är troligen taget från öns namn, Vaxön som skrevs Vaxö 1335. Vaxö har oklar tolkning och kan vara vax, '(god) växtlighet' eller '(frodigt) växande'.
Redan 1550 var här en handelsplats, en "köping",  och det var också vid denna tid som Waxholms fästning byggdes.

 
Jag passerade också Rävsnäs brygga.
 


En bra dag när man kan kliva ur bilen på så här mysiga ställen! Dock blev besöket bara typ 5 minuter långt, men  det är ju bättre än inget! :-)

Och nu kommer en drös med ko-bilder från ett av mina besök! :-)








 

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Ja, det ser ut som en riktigt bra jobbdag! :)