söndag 3 juni 2012

En vecka i Västra Götaland!

Mellan 21 och 25 maj var jag nere och arbetade i trakterna runt Göteborg. Det var den veckan sommaren slog till och hela veckan bjöd på sol, värme och ljuvliga dagar och kvällar. Vi var ett antal kollegor som bodde på Tollereds hotell hela veckan. Vi körde revisioner på dagarna och umgicks på kvällarna. Heinz var givetvis med. Han var t o m tillsammans med oss nere i källarvåningen där vi hade "Bengans Bar" (döpt efter chefen)! Med så fina dagar så hanns det även med lite utflykter (se bilderna nedan), sova fick man göra när man kom hem....  :-)

Heinz ute på Marstrand.

Marstrand.

Marstrand

Samhället Marstrand.

Carlstens fästning på Marstrand. Den mest berömde fången på Carlstens fästning var Lasse-Maja. Han hette egentligen Lars Larsson Molin och kom från trakterna kring Arboga. Lasse-Maja var en framgångsrik tjuv. Genom att klä ut sig till kvinna lyckades han länge undgå lagens långa arm.

Marstrand från vattnet (jag hade ett kundbesök på grannön Klöverön och fick mig en båttur dit och tillbaka till Marstrand - ibland är jobbet vääääldigt bra!).


Marstrand är vackert (stäng av ljudet, det blåser i micken).


Kärna Naturreservat ligger i en skuggig sluttning åt nordost. Här finns en vacker medelålders till gammal bokskog som även har inslag av andra ädellövträd som ek. Det finns inte särskilt många växter på marken eftersom det under sommaren blir väldigt skuggigt i det här typen av skog.

Kärna Bokskog!

Spår efter grävling

På torsdagen körde jag kundbesök i trakterna av Lilla Edet vilket givetvis var ett medvetet beslut eftersom Annika som har Heinz helsyster Cobra bor där.....  ;-) Lilla Edets sluss är den första slussen (bilden ovan)  som öppnades i Sverige. Arbetet med slussen i Lilla Edet påbörjades på 1580-talet. Den kunde tas i bruk 1607. Här passade jag på att äta min lunch (bestående av en dubbelmacka som jag tog med mig från hotellfrukosten.... *s*)

Heinz balanserar på stockar nere vid vattnet i Lilla Edet.




På kvällen blev det betydligt bättre mat eftersom vi grillade på Annikas altan!

Cobra..... Så söt och vän! Visst ser man att hon är Heinz syster?

Eller kanske inte??? På detta kort ser hon mer ut som om hon skulle vara helsyster med Axa.... :-)

Men kul hade de tillsammans i alla fall!

Och sandiga blev de.....

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Hääääärliga bilder!
Alltid lika kul att se alla dina fina bilder!
Önskar att jag kunde få följa med nån gång och se allt fint som du ser.