torsdag 28 juni 2012

Boken "Sök och räddningshunden"

När jag började plugga till agronom i Uppsala så lärde jag känna en tjej som i sin tur kände en tjej som tränade sök för Anita Leander Mellin. Jag tränade och tävlade i sök med min dåvarande dobermann Felix på den tiden och jag tyckte det lät spännande att få följa med och träna, så jag ringde upp Anita och bad att få komma med på en kurs. På den tiden kom man bara med på kurs via rekommendation från de som redan tränade sök (hade jag fått veta) så jag var lite nervös när jag ringde upp och helt sonika rekommenderade mig själv! Det slutade med att vi pratade i säkert en timme och sedan var jag uppsatt på nästa träningstillfälle!

Efter att ha tränat några gånger med Anita var jag "fast". Hon kunde svara på alla de frågor jag funderat över som andra bara sagt att "det ÄR bara så" som svar till mig. Hon bröt ner sökets delar till begripbara sektioner och kunde träna varje sektion för sig. Hon hade ett genomtänkt system för hur man bygger upp en sökhund från nybörjare till elitklass. Hon kunde förklara varför saker blev fel och att hunden faktiskt jobbade logiskt även fast man själv kliade sig i huvudet och undrade varför i helskotta den gjorde på ett visst vis. Hon hade en hel del idéer som gick helt på tvärs med hur jag ursprungligen lärt mig träna sök, men efter att jag fått konceptet förklarat för mig så är det Anitas sätt att träna som faktiskt känns mer logiskt att träna på.

Jag har tränat för en del olika sökinstruktörer genom åren men jag återkommer alltid till Anita då jag upplever henne som den mest kompletta av dem alla. Hon är en unik sökinstruktör. När jag hållit egna sökkurser så har jag gjort det utifrån hennes system för hur man bygger upp en sökhund.

När jag fick höra att Anita var på G att sätta sina tankar om sök på pränt så blev jag mycket glad. Det känns som att det är bra att det blir nedskrivet så att det dels kan komma fler till del, men också så att det finns något kvar den dag Anita inte orkar hålla igång och hålla kurser längre! När jag fick förfrågan om att hjälpa henne med boken så blev jag glad. Det har varit en fantastiskt rolig, om än en tröttsam upplevelse, att få vara med om en boks tillkomst. Det är mycket mer jobb med en bok än vad jag någonsin kunnat ana! :-) 

Nu är boken här! Det känns jätteskönt och den blev jättefin i tryckt skick! Jag rekommenderar alla som är intresserade av sök att köpa boken. Inte för att jag varit involverad i arbetet utan för att det är en bok om sök som inte liknar någon annan sökbok på den svenska marknaden som jag sett eller läst!  För att det är en bok som kan ge även den mest inbitne sökhundsförare något nytt att fundera på. Ett annat plus med boken är att det är - mig veterligen - den enda svenska sökboken som tar upp om hur man tränar räddningshundar.

Boken har en egen hemsida: Sök och räddningshunden  där man kan läsa mer om innehållet och även göra beställningar.

Så här ser bokens framsida ut.

Några av bilderna som jag fotograferat till boken.

En skiss som jag gjort i boken.

Bokens innehåll.

Inga kommentarer: