måndag 10 maj 2010

Mjölkning

Det var ju över 10 år sedan jag jobbade med mjölkkor sist och för att hålla igång mjölkningskunskaperna så var jag och tränade i helgen! :-)

Lite sängkammarsnack?

Har hon ett frågetecken eller en 7:a i pannan?

Korna var redan utsläppta på bete (bete och bete.... gräset växer ju inte så att det knakar just nu, men de var ju ute i alla fall!) och de gick lååångt bort, så jag såg framför mig hur jag skulle få extra motion denna dag genom att jaga kor som inte ville gå in över hela hagen ovan.....

Men tji fick jag! Korna hade hur bråttom som helst att få komma in och bli mjölkade! Jag behövde bara visa mig så fick de bråttom. Det var bara att hålla sig ur vägen, medan de sprang hem! :-)
Köbildning till mjölkgropen.......
Jag har fått en ny kompis....
Jag hade publik medan mjölkningen pågick.....
Den här kon var riktigt sugen på att bli mjölkad, tror jag.... ;-)
- Jag kliar din rygg om du kliar min?
På lördagkvällen var vi ett gäng som drog till Hunnebostrand och åt middag. Dyrt käk, medioker smakupplevelse, dassig servitör MEN en fantastisk utsikt, eller hur?
Solnedgång på Västkusten.....
Mellan mjölkningspassen gick jag en kurs i hästkörning för Thomas Sjöberg. Det var jätteskoj att vara tillbaka i en vagn igen, men mer om det i ett eget inlägg annars blir detta ett mastodont-inlägg!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Vilka härliga kobilder!!!:-)
Ojojoj va det ska slita & dra i de stora mjölkpaketen när de springer....*stackars* Men glada kossor är det go´aste man kan se!:-))