lördag 26 januari 2008

Misslyckad spårträning...

Mötte Emilia vid 10 på fm för att vi skulle spåra ihop. Hann lagom lägga ut varsitt spår och stod och pratade lite hundträning, när vi hör en jakthund i fjärran. Skallen kommer närmare och närmare och sedan ser jag hur en liten drever far omkring kors och tvärs över Axas spår, fortsätter in på Heinz spår, bakspårar nästan hela Heinz spår, stöter upp en hare och driver den in på Lyras spår. Väl inne på Lyras spår skuttar haren fram och tillbaka över spåret ett antal gånger med drevern efter sig, för att sedan fotsätta in en repa över Axas spår igen!

Efter att ha sett allt detta så bestämde vi oss för att inte spåra spåren överhuvudtaget utan vi tränade lydnad och uppletande istället. Sedan lät vi Heinz och Lyra busa runt medan vi gick en promenad och samlade in snitslar och spårslut...

Doggzen blev trötta (och törstiga) av den träningen också, men det var ju inte riktigt vad vi hade tänkt oss....

Gick en promenad med Axa efteråt och hon fick gå boitvis lös - det tyckte hon var trevligt! Hon var faktiskt riktigt lugn och snäll - hade förväntat mig att hon skulle velat springa mer... På kortet ovan kommer hon i galopp för att jag ropat på henne. Jag diggar fladdermusöronen!
På eftermiddagen gick Uffe, jag och doggzen ut på tomten. Uffe och jag klippte ned en stor del av häcken som går runt tomten och Axa och Heinz arbetade intensivt med att sprida ut grenarna över hela gräsmattan - men kul hade de!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för informationen!:-))
Måste ju få veta vad ni gör på helgerna!