söndag 20 januari 2008

Inte bara lek....

Hade stämt träff med Tina och Emilia kl 11 på söndagen, för jag visste att om jag bara hade bestämt tid med någon så skulle jag ta mig ut och träna med Heinz oavsett väder.... När söndagen kom, så hade vi i alla fall sådan tur att det var jättefint väder! Skönt! Även om man har bra kläder så är det roligare att träna i sol än i skur...


När klockan sedan var 11 så dök även Stina, Lina och Gustav upp så vi blev ett helt gäng som tränade hund ihop. Heinz fick gå ett spår som Tina hade gått åt mig och han var jätteduktig, tycker jag. Tina hade gått mellan olika holmar ute på en slåtteräng, så det blev flera övergångar från skog till äng och till skog igen. Det är inget jag kört hittills utan det har alltid varit "antingen eller". Heinz var lite splittrad, speciellt vid första övergången, men sedan gick det jättebra! Han hade heller inga problem med att spåra Tina (var en evighet sedan han spårade någon annans spår) och heller inga problem med att spåret blev nästan 1,5 timme gammalt innan vi tog oss ut på det.


Axa fick också gå ett spår. Det var inte så långt pga konvalescensen, men det låg i uppemot 2 timmar innan hon fick gå det, men hon spårade fantastiskt bra! Inte bara för att vara Axa, utan hon spårade jättebra! Det märks att hon tagit till sig spåret på ett annat vis sista månaderna, eftersom hon bara fått gå i koppel och inte fått träna något sök.




Passade även på att köra lite uppletande med Heinz och här är han precis på väg in till mig med en upphittad sak. Typiskt nog så kom det först en människa med hund och passerade precis när jag skulle skicka honom och lagom till att den försvunnit iväg så kom det en till människa med hund och passerade rutan och lagom till att den försvunnit så passerade ytterligare ett par flanörer precis där jag stod och skulle skicka, så Heinz blev lite splittrad.... Då tog unghunden i honom över lite grann och det var svårt att fokusera på grejer när man hellre ville springa och kolla var hundarna försvunnit och var människorna tog vägen... Men han sansade sig så småningom och kom på att det var ju grejer man skulle hämta!

Timja prövade också på uppletande.

Emilia och Lyra testade också det här med uppletande. Här byggs det föremålsintresse.

Lykka hittade sina föremål snabbt och säkert så Tina torde vara nöjd.

Dimma på väg in till Stina med ett föremål.

Stackars Dimma... Så fort hon kommit in med föremålet som matte tappat bort, kastar matte bort det igen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åååååååååååå - schäfrar!!!!!!!!!:-)