söndag 21 februari 2016

Vallhundsläger

Jag hann inte mer än hem från Kalmar så bar det iväg igen. Den här gången skulle jag och Hetzer iväg på vårt första renodlade vallhundsläger! Bison stirrade längtansfullt efter oss genom köksfönstret.... Lite dåligt samvete hade jag allt.....

Men oj så trevligt jag och Hetzer har haft! Bitar börjar falla på plats och det känns riktigt skoj!

Skönt att få ägna sig åt bara en hund hela helgen. Mycket med god mat och fika och en massa snack i största allmänhet var det förstås också!

Vi övade mycket lydnad.... Tro det eller ej, men det har Hetzer behövt öva på! :-)

Vi har övat på att både driva och fösa och att "ligg" betyder ligg på direkten och inte 5 meter senare (för då har hon ju redan hunnit flytta fåren åt fel håll).

Glad matte med (glada?) får!

Vi var även utomhus och jobbade med en större flock får: hämta, fösa.... Peace of cake sade Hetzer (det var svårare i den mindre hallen).
 
Efter två dagar med vallning så kom jag hem igen på söndag eftermiddagen och nu vägrar Bison lämna mig ur sikte! ;-) Bara jag tänker tanken på att gå på toa så är hon där innan mig.... Eller i köket, sovrummet, ytterdörren.... Jag lämnade faktiskt Hetzer hemma i soffan och gick ut i 45 minuter bara med Bison. Vi gjorde inget särskilt - övade bara på att gå fint i koppel (det tycks man ju alltid behöva träna på) - men Bison blev så glad, så glad för lite matte-tid! :-) Men snart är det hennes tur - jaktkurs står på schemat (hon vet ju bara inte om det ännu)!
 

Inga kommentarer: