söndag 26 maj 2013

Trädgårdsdax!

Idag var det tänkt att jag skulle träna räddning igen på Stora Vika i Nynäshamn. Jag skulle samåka med en tjej, men vid halv sex imorse fick jag ett sms om att hon hade sovit dåligt och var så trött att hon inte skulle åka ner. Och det är liksom inte läge att försäka ragga upp någon annan att samåka med klockan halv sex en söndag morgon, så då ställde jag också in träningen. Nog för att det hade varit kul och nyttigt för Hetzer att åka dit, men det skulle kosta väldigt mycket i soppapengar att kuska till Nynäs fram och tillbaka  - nä, då får Hetzer träna på hemmaplan!


Men en - helt plötsligt - ledig dag till mitt förfogande så tog jag tag i en gammal övervuxen rabatt/stenanläggning! Någon som har bott här har tyckt väldigt mycket om att anlägga diverse rabattter, men inget har blivit skött på flera år, så allt är övervuxet. Och jag är verkligen ingen trädgårdsmänniska, så jag bestämde mig helt sonika för att ta bort alla stenar och omvandla rabatten till gräsmatta istället!


Hundarna var givetvis med och Heinz undersökte noga vad jag höll på med....
 

Medan jag pysslade med att gräva om blommor och gräva upp sten så fortsatte Uffe att ge sig på tomten med gräsklippare och röjsåg. Igår klippte han allt som han trodde sig kunna klippa med åkgräsklipparen, men idag drog han igång projektet "Reclaim the lawn". Så mycket som möjligt ska tillbaka till att vara gräsmatta igen, vilket innebar att meja ner delar av rabatten till höger i bild. Den hade liksom "flytit ut" i gräsmattan med säkert en meter, men nu är den förpassad till vad som troligen är dess ursprungliga form och storlek!
 
 

Tuktad rabatt!
 
 

Sedan gick Uffe över till att rensa runt framsidan och sidorna på altanen, där det nu växer en salig blandning av syren och något ogräs (bergklint?).
 

Själv kämpade jag i flera timmar med att gräva upp sten och blommor....
 

Det som verkar vara fina blommor flyttade jag till en annan plats och runt altan ska det alltså "bara" vara gräs.
 

Jag grävde upp absurda mängder med sten! Jag hade ingen aning om att det dolde sig så mycket sten i det övervuxna gräset på verandans ena sida!
 

Jag fick som en öländsk stenmur av all uppgrävd sten....
 

Mygg-magneten som vi har köpt verkar fungera för den är alldeles full i äckliga mygg.....
 

Blomman jag fick av mina svärföräldrar hänger i äppelträdet istället för fågelautomaten.
 

Så här rent och fint blev det runt verandan när Uffe gjort sitt!
 

Min köksträdgård.... I alla fall blivande sådan, jag tror inte det hinns bli så mycket odlat i år (mer än de blommor jag grävt upp och satt ner i en av lådorna.
 
 

Mer gräsmatta - mindre rabatter!
 

Dungen knapras det också på rejält! Så mycket som går ska åter bli gräsmatta!
 

Nere på tomten står syrenen i blom

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Så duktiga ni har varit!!!
Det gläder ett gammalt skogsmorshjärta!<3