torsdag 15 januari 2009

Spanska gatuhundar på Uppdrag granskning

Såg ni på TV igår? Det gjorde jag... Det var ett synnerligen otrevligt reportage från en organisation som tar in (via Julie Rescue) hundar till Sverige.

För ett par år sedan hade jag lite funderingar på att kanske skaffa mig en liten spanjor som sällskap till Axa när Felix dött. Marknaden i Sverige för omplacering av små hundar är inte vidare stor så då tänkte jag att jag ju skulle kunna "rädda" en hund. Så jag ringde upp och pratade med en kvinna ur en av föreningarna. Kommer inte ihåg vilken det var just nu (det finns ju flera som håller på med det här, men det var INTE Julie Rescue i alla fall) och föreningen verkade väldigt seriös på sin hemsida. De skulle till och med komma och göra hembesök för att allt skulle bli så bra som möjligt! Men när jag ringde upp en kvinna och frågade om en specifik hund så var det inget snack om hembesök och jag hade till nästa kväll på mig att bestämma mig om jag ville ha hunden, annars kunde hon inte garantera att han fanns kvar eller när han skulle kunna komma till Sverige. Då sade jag direkt att jag inte var intresserad, för det kändes ju som allt annat en seriöst....

Jag mailade även en kvinna på Jordbruksverket och en smittskyddsläkare med lite frågor om just import och sjukdomar. Efter det drog jag öronen åt mig fullständigt.... Och det är jag glad för idag!

En aspekt jag inte reflekterade över då, men som stod smärtsamt klar för mig igår, var att det finns de som gör "business" av detta. Med det menar jag att man inte räddar några gatuhundar utan att människorna bakom det hela förvarar sina hundar i misär och föder upp blandrasvalpar på dessa rescue centers för senare transport till Sverige. Genom att köpa av dessa sopiga spanska kennlar (för då är de verkligen inga rescue centers vad de än vill kalla sig själva) så håller man efterfrågan uppe och FLER hundar drabbas av misären!!!

Efter inslaget från gatuhundshemmet i Spanien så fick en kvinna som var ordförande i den svenska samarbetsföreningen till Julie Rescue uttala sig och det var ju otroligt sorgesamt att ha sett reportaget och höra henne försvara verksamheten. Enligt henne skulle alla problem lösas nu och hundarna skulle kastreras så att de inte kunde para sig etc etc Det uttalandet tyder ju på att hon känt till de tidigare förhållandena! Och hur man kan stödja en sådan verksamhet begriper jag inte!!! Om nu den där Julie har "no time" som hon själv sade ett antal gånger i programmet så får man väl helt enkelt hålla hundbeståndet på den nivån att man HAR tid!! Annars är man ju inte till någon hjälp....

Och FY vad lurad jag skulle känna mig om jag hade skänkt 6000 kr till en hunds veterinärvård och sedan visar det sig att de inte har tagit hunden till veterinären för att de inte hade tid.... Men när reportageteamet var där och filmade hade de ju tid att sälja hundar till kreti och pleti och att prata med teamet - hade det varit min hund hade jag sagt att de får återkomma då jag har en veterinärtid att passa....

Christine Leijd skrev en mycket informativ text om varför hon slutade importera spanska gatuhundar och den tycker jag att alla som är intresserad av att köpa en spansk hittehund ska läsa. Jag tycker förresten att alla som gillar hundar ska läsa den texten så att man kan referera till den om någon i ens omgivning vill köpa en sådan hund....
http://www.hittehund.nu/spanskahundar/index.htm

Ytterligare länk:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_217687.svd

SVT:s Uppdrag Granskning
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232&lid=puff_1389745&lpos=lasmer



1 kommentar:

Anonym sa...

Jag såg inte programmet för jag är alltid så rädd att de ska visa djur som lider.....
Men M i E-tuna såg programmet och hon ringde mig efter 21.00 och var såååå upprörd!