fredag 8 augusti 2008

Vikens kapell - smultronställe!

Ett av mina favvo-ställen i Frostviken - Vikens kapell. Det ligger inte alls långt från stugan, alldeles lagomt för en hundpromenad!



Wikipedia: Vikens kapell var den första kyrkobyggnaden i Frostviken. Kapellet började byggas 1793 och stod färdigt 1799. Byggmästare var Enar Persson from Gorm (=Jorm) som kom från Norge och Jöns Asplund från Äspnäs. Kapellet har 100 sittplatser. Idag används kapellet mest sommartid, t.ex. vid den traditionella Vikenmässan som äger rum den första helgen i Augusti.


Detta måste vara den vackraste kyrkogård jag någonsin sett... Sol hela dagen, kyrkomur av skiffer, sjöutsikt.... Kanonfint!

Tack och lov är det en stenig strand nedanför kapellet - annars skulle det väl vimla av bikinifolk här.... Men det är hyfsat långgrunt och det finns en massa vackra stenar om man är road av att titta på sådant! Själv fick jag hålla band på mig, men har ändå släpat med mig några stenar hem... *s*

Stranden åt andra hållet. Bergen som syns i fjärran ligger inne i Norge, by the way.

I ena änden på stranden går stenarna över till klippor som man kan klättra omkring på. Även blåsiga dagar kan man hitta lä bakom någon utskjutande klippa och eftersom man befinner sig på norra sidan av en hyfsat stor sjö (inte så bred, men ca 2,5 mil lång) så har man sol hela dagen - perfekt!

Heinz illustrerar att det är kul att klättra på klippblock....


Däremellan är det även skönt att solbada lite och drömskt skåda in i horisonten....!!!

Solbadning pågår! Hundarna solbadar de också - värmen tar.... Dessutom har de ju skuttat omkring i ett antal timmar innan kortet togs... *s*


En filmsnutt tagen vid kapellet.(16 sek)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sååååååå fint!
Tror jag känner igen kapellet sen förra årets semester....?

Jenny sa...

Japp! Skriver ju det.... Smultronställe! Sådana återvänder man till!! :-)