söndag 17 augusti 2008

Hundkurs i helgen!

Det var näst sista helgträffen i Enköping på terapihundkursen nu i helgen så i två dagar har jag och Heinz varit där och övat på vardagslydnad, social träning, träning med barn, passivitet, "hälsa fint" etc etc Heinz skötte sig jättebra.

På lunchen rastade de flesta sina hundar ihop, vilket ju var kul för hundarna. I Enköping finns det en stor inhägnad rasthage som passar väl för ändamålet, som mest var det 9 olika hundar av 7 olika raser som umgicks utan något kurr.


Under söndagen hade det bjudits in en massa barn så att vi skulle kunna "barn-träna". Sisådär ett 15-tal ungar i åldrar från 17 månader till 11 år dök upp och lekte och umgicks med våra hundar under kontrollerade former och det hela avslutades med glassutdelning till barnen.


Heinz var jättefin och rar med ungarna och jag vet att det togs en del kort av andra så jag hoppas få några bilder vid nästa kurstillfälle på mig och Heinz ihop med barnen som jag kan lägga upp på bloggen. Bl a hade vi en lek där barnen drog papper med instruktioner ur en skål. En liten kille fick i uppdrag att hjälpa till att sätta på Heinz en tröja, slutresultatet syns på bilden ovan. Heinz har ju inga problem med att ha täcken och dylikt på sig och barnen tyckte det var jättekul att klä på honom diverse attiraljer och sedan fick de gå och visa upp honom för sina föräldrar.

Efter en lång kursdag kan det dock vara skönt att komma hem och sova i husses famn......

Måste bara ta med det här fotot på Krokus! Låg på kvällen igår och skulle titta på TV men man tittade ju mer på katten som klättrade omkring som en dåre på stolen! Runt, runt, runt for han och såg allmänt dråplig ut! Men när jag fick fatt i kameran så hann jag bara bränna av ett kort så hade han lekt klart och gått därifrån.... *suck* Alltid samma visa! Det är samma när han leker med Heinz - de kan busa rejält med varandra, men så fort jag höjer kameran så slutar de och går åt olika håll... Krokus är förresten satt på diet nu. Antar att det beror på att han är blind, men han rör sig inte så överdrivet mycket (om man t ex jämför med Kilroy i samma ålder) och han är väldigt förtjust i mat..... Så han har börjat få en kalaskula! Så nu har vi börjat ransonera maten... Vill inte ha en fläsk-katt! Men Krokus är inte vidare förtjust i att inte få fri tillgång på mat längre.... Men det är ju inte mycket han kan göra åt saken! *s*

1 kommentar:

Anonym sa...

Å, vilken helg ni haft!!! Särskilt Heinz:-))
Underbart kort på honom när han slocknat hos husse:-)))))
Och det var jätteroligt att få se Krokus - den enda som jag ännu inte sett irl.....myspissemisse!