fredag 15 augusti 2008

Sista semester-vardagen...

*suck* Sista semester-vardagen idag... På måndag ska man åter in i arbetsselen!

Igår drog jag och Uffe ner på Orvars och åt mat, kastade pil och hade allmänt trevligt. Idag åkte vi ut i skogen för att plocka svamp och blåbär. Tyvärr verkade det som att det dragit fram en hel hop thailändare i våra svamp- och bärskogar för det var soprent på bär! Jag och Uffe brukar åka till samma ställe varje år och har så gjort i 7 år nu och det har alltid funnits rikligt med blåbär och - allt som oftast - bra med svamp men nu var det ingenting! Man såg bara blåbärsris med avrepade grenar.... Vi prövade 4 olika ställen med några kilometers mellanrum, men det var soprent överallt! Det måste vara några som plockat alla bären på "professionell basis" för att få det så soprent.... Mycket tråkigt! Nu när de hittat "våra" bärmarker så lär de väl komma tillbaka år efter år, så det enda som gäller nu är väl att hinna ut och plocka innan de gör det....

Nåväl, hundarna var glada att få komma ut i skogen på rejäla promenader - för deras del spelar det ju ingen roll om vi inte får med oss ett endaste bär hem... Tyvärr tog de med sig annat hem - fästingar!!! Den här sommaren har varit sanslös vad fästingar anbelangar! Jag har ALDRIG sett eller plockat så mycket fästingar som jag gjort i år! Det måste vara den milda vintern som gjort det.... Jag och Uffe tog säkert bort och dödade runt 20-30 fästingar på hundarna när vi kom hem. Äckligt!!! Trots att jag inte hittade några på mig själv, och trots att jag duschade och bytte kläder, så känns det ändå som att de där äckliga djuren kryper på mig! HU!

Imorgon och på söndag ska jag på hundkurs i Enköping med Heinz - det ska bli kul! Kommer säkert någon rapport och bilder på det hela....

1 kommentar:

Anonym sa...

Så tråkigt med de saknade bären....och svamparna.
Sånt är livet ibland:-)
Synd att du inte tog kort på bärletarna i familjen! Jag äääääälskar att titta på dina kort, de är alltid så bra!
Ser fram emot söndagkväll - då har du väl lagt in kort????