fredag 15 september 2006

Rättvik dag två

Mitt hotell - Vidablick - låg jättevackert med utsikt över Siljan. Men när jag väl checkade in så var det för mörkt för att ta kort och när jag checkade ut så låg dimman tät... *suck* Men det var ett mysigt hotell med små stugor - jag och Axa trivdes bra!


Upptäckte på morgonen att jag hade fyrfota grannar precis bredvid min stuga....


Var iväg till en ladugård där de hade ca 170 mjölkande kor och de använde sig av en mjölkningskarusell. På två timmar så hade de mjölkat alla korna! Korna verkade tycka det var helt ok att åka runt på löpande band!


Till och med indrivningen till mjölkningskarusellen var automatiserad med en enorm drivskiva som föste korna framåt till karusellen! Även om korna inte verkade ha det minsta emot det hela så kunde jag inte låta bli att skänka "the meatrix" en tanke eller två....


Jag var med och tittade på klövverkningen och fick se det mesta av det som mjölkkor drabbas av - klövsulesår, klövexem, klövbölder, fångrelaterade blödningar, korkskruvsklövar etc etc

Tror denna kossa tycker detta var lika roligt som gemene man tycker att det är att gå till tandläkaren.... Men hon var nog glad efteråt - klövar som inte sköts är INTE skönt att ha (om man är ko)!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojojoj, kossor & bin & klövar & fight the meatrix! Spännande & kul jobb du har!!!!!!!!!!!!!

Schultzberg sa...

Mu, grymt och bä !