lördag 9 september 2006

Biodling

Denna vecka har jag varit runt och kört en del bikontroller. Bin är faktiskt ganska fascinerande ju mer man lär sig om dem.... Och betydligt trevligare än getingar!!! Men visst kan man riskera att bli stungen även av dessa "snälla" tambin.... Synd att man äter så lite honung - vore kul att ha någon egen kupa, men om jag köper en burk med honung så räcker den ju i flera år för mitt behov.... Verkar jobbigt att försöka kränga iväg flera kilo varje höst.... Men OM jag nu skulle skaffa mig något litet bisamhälle så skulle jag be att få ställa det någon kilometer bort i anslutning till grannens åkrar - har ingen lust att ha dem så nära att de är i min trädgård...

"Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans....Ju roligare blir det!"


"Vakt-bin". Vem är du? Vad har du här att göra? Hmmm.... Vi har koll på ingången!


Fullt hus, var det här! Det riktigt myllrar innanför ingången!

Kommer inte på något att skriva.... Mer än att det är intressant att studera vad bina har för sig och vad de åstadkommer!


Så här många vill jag inte ha själv. Men visst ser det ut som att de har det ganska mysigt?
Inte alla förunnat att ha en egen lite låda på landet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bin pollinerar en massa växter och bidrar i högsta grad till mångfalden i en trädgård!
Ganska oumbärliga vill jag påstå!

Anonym sa...

Hu! Jag ryser i hela kroppen då jag ser alla bin! Kan inte låta bli att tycka att de är lite läskiga...
Min pappa hade en gång i tiden dille på att klöpa honung. Han var i Danmnark varje månad. Varje gång köpte han några burkar honung. Till slut visade mamma mig förrådet, flera hyllor fyllda med honungsburkar! Närmare bestämt 104 stycken.... *asg*