söndag 11 januari 2015

Snöfall och utfodring av vilt (och höns)

Igår började det snöa och det snöade med besked, så när vi kom ut på morgonen hade vi 25 cm tung snö på gården och på carport-taket. Eftersom carport-taket är väldigt klent, så fick jag i uppdrag att gå upp och skotta rent det (än så länge så väger jag mindre än vad min man gör.....).


Medan jag skottade taket körde Uffe snöslungan. Fasen vad skönt det är att ha en snöslunga när man har en stor uppfart och mycket snö kommer på kort tid.....


Bäst vi höll på kom grannen över och frågade om vi ville ha lite hjälp..... Här kan man snacka om resurser! :-) På nolltid röjde han bort det sista som var kvar....

Sedan åkte vi ut med grannen och fodrade rådjuren (ja, grisarna lär ju också äta av ensilaget kan jag tänka.... kanske en och annan älg också).


Kändes lite äventyrligt att ge sig ut på små, oplogade vägar efter att det fallit så mycket snö, men vår Suzuki tog sig fram jättefint!



Sikta i mitten av vägen och gasa! :-)


Vi släpade ut ensilagebalar på lite olika ställen....


Det gick förvånansvärt lätt att släpa fram balarna.


Hetzer var med mitt i smeten och övervakade det hela! Heinz fick stanna hemma och roade sig säkert under hela tiden vi var borta med att yla.... Han blir väldigt olycklig när han inte har koll på oss just nu, eftersom Hetzer höglöper. Normalt går det att lämna honom själv men just under denna period så är det stört omöjligt. Han måste få ha koll.... Tur man bor på landet och inte har grannar direkt inpå! .-)

Inga kommentarer: