tisdag 17 juni 2014

Hundträning.... bland annat!

"Assumption is the mother of all fuck ups!

Jag vet, det är galet töntigt att börja en krönika med ett amerikanskt ordspråk men det struntar jag i.
Slarvigt översatt blir det ”antaganden är orsaken till att det går åt helvete”. Tyck vad du vill om sägningen men håll med om att det ofta är just våra antaganden som ställer till det för oss. Vi hamnar ofta i ”jag trodde”, eller ”det förstår ju vem som helst, hur tydlig ska man behöva vara”, ”det tog jag för givet” och så vidare.

Varför gör vi då så här? Jag menar att orsaken är att vi utgår ifrån att vi själva är norm, vi utgår ifrån att det som är rätt, riktigt, viktigt och självklart för oss också är det för alla andra. Och i stället för att ta ansvar för att förklara för vår omgivning vad vi tycker är rätt, riktigt och viktigt så tycker vi att de är korkade som inte förstår."

Citat från en krönika jag snubblade över, skriven av Mia Törnblom. Kände igen mig precis.... Hur vanligt är det inte vid t ex hundträning att figuranten gör fel och man blir irriterad - Hur svårt kan det vara? Men allt som oftast är det ju JAG som gett dåliga instruktioner till en person som i sin vardag tränar hund på ett helt annat sätt än mig.....

Note to self - måste skärpa mig och vara tydligare i mina instruktioner! Prata som till en person som aldrig sett en hund förr, även om den personen vunnit SM i hund! :-)

Inga kommentarer: