fredag 8 juni 2007

Det var väl typiskt!!!!

Det hör inte till vanligheterna, men det händer ibland att hundar får en allergisk reaktion på vaccinationer. Eftersom Heinz ägs av mig så ska givetvis han vara en sådan hund....


Det började med att han fick lite knölar runt halsen och han kliade sig en del. Tänkte inte så mycket på det, eftersom vi gott en kort koppelpromenad idag och han brukar klia en hel del då han ju inte är van vid att ha halsband.

Ju längre dagen fortskred desto fler knölar fick han och de uppkom över hela kroppen. Dessutom tilltog klådan och ett öga svällde upp...

Heinz började rulla sig frenetiskt i gräset och bita och klia intensivt. Jag förbannade min otur att sådant här självklart ska uppkomma på en fredagskväll.... Lär ju kosta en del att åka in med honom till en jourhavande veterinär.....

Tack och lov så har jag ju några veterinärer i bekantskapskretsen varav en av dem äger Heinz farmor.... Fick lite telefonrådgivning över hur mycket kortison jag skulle våga ge honom och tack och lov så har jag en burk prednisolon ståendes hemma i hyllan från Felix-tiden. Har nu gett honom ett par tabletter och hoppas att klådan ska klinga av inom kort.


Enligt Annika så kan sådana här reaktioner uppkomma ibland och det betyder inte att det kommer tillbaka vid varje vaccination framöver. Han kanske aldrig mer reagerar mot vaccinationssprutan om jag har tur. Man kan tydligen aldrig vara på den säkra sidan heller, för en hund som aldrig reagerat tidigare, fast den blivit vaccinerad flera gånger, kan helt plötsligt få en reaktion. *suck*

Axa tyckte Heinz var mer än vanligt konstig idag..... Fast mest glad var hon nog att slippa tratten ett tag!

Hon är så vacker, mitt hjärtegryn!

1 kommentar:

Lina Kinnander sa...

Stackars Axa och stackars Heinz... Hoppas A kryar på sig och hoppas att H slipper få samma reaktion nästa gång... Och hoppas K kan hålla sig i skinnet!!