lördag 30 december 2006

Utflykt

Drog iväg till Lickershamn på morgonen och tittade på rauken Jungfrun (gotland högsta rauk). Efter det knallade jag och Axa över till andra sidan av Lickershamn och kravlade oss uppför klinten där. Jag fick se en jättefin utsikt över hela viken när jag väl tog mig upp. Så här skriver Länstyrelsen om Jungfrun: Ovanför hamnen i Lickershamn finns Gotlands högsta rauk, Jungfrun. En gång skapades hon av Littorinahavet, en föregångare till Östersjön. Idag blickar hon, 27 m över havet, ut över horisonten. Sägnen om Öllegard har givit rauken dess namn.

Efter det rullade jag vidare till Ireviken och såg hur det kan se ut där. Det var också ett fint ställe.

Som avslutning så vandrade jag och Axa ett antal kilometer längs Sigsarve-kusten (norr om Ireviken), vilket är ett jättefint kustparti och tillika naturreservat. Så här beskriver Länstyrelsen området: Vid Sigsarvestrand är utsikten över klintkusten bedövande vacker. Dessa brant störtande kalkstensplatåer, klintar, har formats av havet efter inlandsisens tid.
I klinten har naturen format stenen som likt stora stenansikten blickar ut över horisonten. Dessa så kallade klintnäsor består av revkalksten och har formats av havet precis som de grottlika håligheterna i klinten.

Jag tog en hel del bilder både med digitlakamera och mobil, men min mobil tycks ha fått spunk så jag har inte lyckats ladda över dem till datorn så att jag kan publicera dem. Det får väl bli när jag kommer tillbaka till Uppsala igen...

Tyvärr har jag också tappat bort min stegräknare. Kunde ha varit intressant att veta hur långt man gått idag.... Det torde ha blivit en bit! Nåja, de är ju inte särdeles dyra så jag får väl införskaffa en ny så småningom.....

Nu har jag precis kommit hem och ätit mat (Uffe har gjort jättesmaskiga hemgjorda hamburgare) och känner mig lagom slö..... Axa har slocknat i sängen brevid mig. Hon har slitit av sin klokapsel, tyvärr, så pulpan ligger helt bar. Hon tycks inte lida av det, men jag är lite nervös för att pulpan ska gå sönder eftersom det brukar kunna blöda rätt bra då..... Men, som sagt, just nu är pulpan intakt i alla fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter som om du har en riktigt häääärlig tid på Gotland! Vilken kondis du måste få?! Och Axa också!
Otäckt med klon.....växer det ut en ny kapsel? Kan en veterinär spraya eller måla på nåt som skyddar under tiden...? Nåt slags "nagellack"....