torsdag 28 december 2006

Hundträning - på riktigt!

Idag tog jag mig i kragen efter julhelgens latande (och "onyttig-ätande") och gjorde slag i saken! Träningen för det nya regelverket i elitlydnad är härmed initierad!

Tog Axa och åkte ut till Visby BK och tränade igenom programmet. Det gick ganska bra. Axa är ju alltid sugen på att träna, men hon var lite slarvig så jag fick "ta om det från början" ett par gånger innan hon skärpte till sig och gjorde momenten så som hon kan dem. Det som var nytt i regelverket kändes inte så oroväckande efter att ha tränat igenom det en gång, men jag vet ju vad jag definitivt måste träna mer på och det är i lag med andra hundar! Nu var jag ju helt solokvist nere på klubben och körde och då kan man ju inte köra igenom hela elitprogrammet så som det kommer vara på tävling.... Jag måste ha andra hundar med och testa om Axa reagerar på det nya sättet att lägga platsliggning på bl.a. Sedan behöver jag mer än någonsin nöta på vittringsapporteringen nu när reglerna har ändrats.... (och då behöver jag en funktionär - men ikväll tänkte jag tvinga Uffe att hjälpa till) Men jag får väl ta tag i det när jag är tillbaka i Uppsala igen... Tills dess får jag väl lufsa runt och träna det som går på egen hand här på Gotland.....

Men om jag nu har sådan tur att någon från Gotland skulle vara inne på denna blogg och känner för att träna lydnad med sin hund - kontakta mig! :-) Jag vill få det där sista förstapriset avklarat någon gång.... Så jag kan övergå till att koncentrera mig på brukset istället.... (samt att jag vill ju gärna ha ett lydnadschampionat på Axa, förstås).

Passade även på och körde uppletande i Visby BK´s uppletanderuta. Axa sprang som en liten tätting och apporterade bl.a in en dörrstopp, en läskburk, en plånbok och en liten strumpa. Axa kan verkligen vara duktig på det här - synd bara att hon gärna selekterar ut bara sådana saker som jag har tagit i... Också detta är ett moment som jag måste ha andra till hjälp med.... Men just nu fokuserar jag på lydnaden, som sagt, så det får bli ett senare problem. Tror inte det blir så svårt att få bort - jag har ju lyckats tidigare (men fått tillbaka beteendet eftersom jag bara tränat på mina egna grejer under en längre tid nu).

2 kommentarer:

Anonym sa...

"........en dörrstopp, en läskburk, en plånbok och en liten strumpa..."?
Hmmm......vad göööööör de egentligen på Visby BK?!
Hoppas det var nåt i plånboken:-)

Anonym sa...

Det låter som du behöver träningssällskap. Du får väl hojta till när du ska ner på klubben så blir vi fler som tränar.

Gott nytt år!