söndag 14 oktober 2012

Regnig söndag




Heinz spårar
 
Igår fick Hetzer testa på skogssök för första gången. 5 slag på fullt djup var inga problem och den lilla skit-Loppan brydde sig inte ett smack om sin matte när hon hittat sin figge utan var helt nöjd med att leka för sig själv med sin nyfunna vän ute i skogen.... Hmmm....
 
Nåväl, hon var lika pigg när vi slutade som när vi började men på kvällen, i hemmets lugna vrå, var hon faktiskt trött! Sov större delen av kvällen.
 
Jag är ju förkyld med halsont så jag orkade inte göra mer än att tina upp från den kalla dagen i skogen på lördagkvällen, så stackars Heinz fick inte göra någonsting alls..... Så idag drog jag ut på morgonen och lade två spår och sedan gick jag en promenad i elljusspåret igen. Trots att det var ljusan dag så mötte vi folk, joggare och hundar så vi fick öva en del på möten idag med. Hetzer är så extremt förtjust i barn... Hon spanar in dem på långt håll och stretar för att ta sig fram. Så när det är barn i elljusspåret så får jag verkligen öva.... ;-) Lustig hund - hon till och med ligger och lyssnar och viftar på svansen när hon hör grannens bebis gråta eller skrika....
 
Åkte även hem en stund och väntade tills spårtiden var 4 timmar innan jag åkte ut och spårade. Det regnade nästan hela tiden under dessa 4 timmar så jag var lite nervös att det inte skulle finnas något spår kvar att ta, men det gick faktiskt riktigt bra!  Heinz var helt rabiat i spåret till en början. Det blev till slut bara fånigt! Jag stod stilla och höll i spårlinan och han bara slängde sig rakt upp i luften för att komma igång.... Och sedan när jag precis släppte på honom på spåret så dök det upp en tant med hund runt en buske och lade ett förledningsspår efter bara 25 meters spår. Heinz blev alldeles till sig när hunden dök upp, så det tog säkert hundra meter efter tantens förledningsspår innan vi var sams och spåret gick i normalt tempo och med sedvanlig noggrannhet.
 
Hetzer spårade riktigt bra. 4 timmar gammalt grusspår bekom henne inte alls, men däremot hade jag gjort spåret längre än vad jag brukar, så jag fick ta en paus mitt i så hon kunde rensa nosen lite ;-)

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Du är så fantastiskt bra med dina hundar! Vilken supermatte du är!!
Hoppas du tänker på att sköta om dig själv nu också när du är förkyld!