fredag 26 oktober 2012

Parken Zoo kontra Kolmården

Idag satt Bengt Röken (chefsveterinär på Kolmården i sisådär 40 år) i TV-soffan och pratade lugnt och sansat med programledarna. Det var ingen hätsk stämning, dramatiska inzoomade bilder på döda djur eller pålagd musik som ska anspela på våra känslor. Men Bengt talade tydligt om att de ibland avlivade djur av platsbrist, även om de kunde få en plats på ett annat zoo (men det zoo:t skulle då vara sämre än Kolmården och då vill de inte skicka dit djur). Han talade också om att det hände att de utfodrade döda djur till andra djur på Kolmården.

Nu lutar jag mig tillbaka med popcornskålen för att se hur Det Stora Upproret mot Kolmården startar!  För detta måste ju vara upprörande?  Långa haranger måste skrivas om hur vidriga folket på Kolmården är (på deras fb-sida) och facebook-grupper ska startas upp för att stoppa folk från att åka dit i somar!

Eller förresten.... Jag ställer nog tillbaka popcorn-skålen! Mina pengar satsar jag nog inte på så dåliga odds.... För det brukar sällan bli något liv när saker presenteras på det här viset: lugnt och sansat där personer får prata till punkt. Inga dramatiska bilder med suggestiv musik och sedan följs det upp av närbilder på någon nervös människa där journalisterna utnyttjar sitt övertag genom att köra upp mikrofonen i snoken på dem och pressar dem stenhårt så att de ser riktigt nervösa och därigenom osympatiska ut i TV-rutan!

Såg jag Kalla Fakta om Parken Zoo? Nej, men jag har sett några andra Kalla Fakta-program och det gör att jag valt att inte titta på det programmet. Jag tycker inte de lever upp till sitt namn.... De skulle kalla sig Heta Känslor istället! För det är så de lagt upp programmet!

Jag har dock sett några korta inslag i nyheterna och jag har läst kommentarer på fejjan. Nyheterna visar mycket, ofta, gärna och länge bilder på döda djur i ett fryst utrymme. Kommentarerna som jag läst (sisådär X antal hundra på PZ´s fb-sida) handlar till övervägande del om "hur kan ni behandla döda djur sådär" när man scrollar över det sedvanliga "fy vad ni är vidriga människor"-inläggen. Hur man kan bli så otroligt våldsamt upprörd över att DÖDA djur förvaras huller om buller när de flesta av dem antagligen äter köttbullar, är ganska fascinerande...... Prio 1 måste väl ändå vara att djur ska ha det så bra som möjligt medan de LEVER????  Men visst ska man behandlas med respekt när man är död, men någon måtta får det väl vara på nät-hatet?

Personligen så tror jag inte de döda djuren ens märker av att de ligger på eller under ett annat djur, men visst hade jag blivit förgrymmad om någon hade (som det faktiskt stod om i tidningarna för X antal år sedan) klätt av sig naken och poserat med döda djur (kött) etc. Faktum är att jag tror att - åtminstone fram till nu - så såg nog alla ställen där det förvaras döda djur (förutom tex djurkrematorier) ut på ungefär samma sätt och de flesta gör det nog fortfarande också.

Det skulle inte förvåna mig ett skit om allt det här har iscensatts av några som är bekanta med varandra och som är veganer och som suttit och samlat på sig en massa bilder som de vet väcker en känslostorm bland människor som är mer och mer fjärmade från "livet på landet" och naturen. Människor vars enda kontakt med döden är när de ser uppsvullna grävlingar ligga längs vägkanten när de far förbi i 90 kilometer i timmen.

Nåja, för att återgå till ursprungsfrågeställningen - vi får väl se de närmsta dagarna om nu Kolmården blir drabbade av ett "raseri utan dess like"! Och om det här slås upp på nyheterna!

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

Skriver som det proffs du är du!:-)

Annelie sa...

Ja ibland blir man besviken, jag blir mer upprörd över små burar utan berikning, ska man ha vilda djur inlåsta ska de ha det bra. Döda djur lider inte och hellre att de avlivar dem änlåter dem tyna bort. Och visst är devisen inga vilda djur i bur bra men då måste vi låta en hel del djurarter dö ut för de behöver den här hjälpen tyvärr.
Suckar lika djupt över alla hätska inlägg på FB om alla oempatiska veterinärer/djurkliniker som inte behandlar sjuka djur gratis utan istället måste djurägaren välja avlivning när denne inte kan betala. Men vi ska kanske höja skatten 10% och låta alla djur också få gratis vård?