söndag 11 april 2010

Delprov på räddningshundkurs, stopp i avloppet, huggormar och trandanser!

Idag var jag och Heinz nere i Dala stenbrott för att göra delprov i räddningshundkursen. På bilden ovan syns delar av sökområdet.... Heinz fick först göra delprov 1 och det gick lekande lätt, så jag bestämde mig för att även köra undan delprov 2..... Men det blev en mer spännande historia.....
Freddies lilla dotter Otti var förstås med - det ska krökas i tid det som krokigt ska bli.... *s*

Jag fick sitta och låta Heinz vila efter delprov 1 medan Freddie och Aqua gjorde sitt delprov 2, så då tänkte jag passa på att gå på muggen. Satt där i godan ro - men när jag skulle gå därifrån så gick det inte att spola! Det fanns inget vatten i toastolen! Vilken panik jag fick.... Lagt en redig klut hade jag också och ville ju inte så gärna lämna den efter mig, precis.... Så jag fick springa och leta runt i området (och höll tummarna för att ingen behövde gå på toan under den tiden) och leta tills jag hittade en hink som jag kunde fylla med vatten och se till att det blev spolat.....

Sedan hade jag ju inte längre gott om tid på mig eftersom tiden hade sprungit iväg under mitt toabestyr, så det var bara att slita ut Heinz ur bilen för att värma upp honom och låta han sköta sina egna bestyr..... Får syn på en pinne som jag tar upp och kastar iväg åt Heinz, som glatt springer efter..... Och då ser jag något som rör sig! STANNA, skriker jag, och Heinz stirrar förvånat på mig.... Jag har lyckats kasta pinnen rätt i skallen på en huggorm!!!


Tänk om Heinz rusat fram för att gripa tag i pinnen och under den ligger en ilsken, nyvaken huggorm som bara vill ge igen på den jävel som slängt en pinne i huvudet på honom????? Då hade provdagen varit slut för oss för denna dag.....

Nu var Freddie givetvis klar, så jag fick ta Heinz och springa till starten samtidigt som jag försökte peppa honom till att skälla - jag hann inte ens stanna och göra en riktig skallmarkering för att förbereda honom på det kommande arbetet.....

Men förutom lite småmissar (som nu i efterhand inte betyder ett skit) så hittade vi alla figgar och blev godkända även på delprov 2!!! Och med bravur dessutom! Domarna var helt begeistrade i Heinz och fällde kommentarer såsom "den bästa dobermann jag någonsin sett" och "en underbar hund"...... Så gissa att jag gick tillbaka på små rosa moln (eller vilken färg de nu hade.... Skit samma!)!!


På vägen hem stannade jag till vid Hornborgasjön. Det måste man ju bara göra nu när alla tranor är på väg hit.....


Tranor på inflygning................

Det fanns en hel del fågel att beskåda och det var ett himla snattrande! Men kul var det att ha fått se det.....


Jag var inte precis ensam där.... Det var flera hundra som stod och beundrade fåglarna ochsäkert nästan lika många stativ! *s*


Heinz tyckte det var kul att titta på alla fåglar (men mer kul att titta på alla hundar som folk tagit med sig). Men nu är han ganska trött och nöjd att få vara hemma och ligga i sängen med Krokus....

Uffe berättade att Axa roat sig under min bortovaro med att göra inbrott i ett förråd och haft sönder (och slickat i sig) en flaska med pälsglans! Skithund! Men, men.... Hon ska väl också ha lite roligt antar jag.....

5 kommentarer:

Dobbisar sa...

Såå stort GRATTIS till dig o superduperkillen Heinz (har funderat ibland om han verkligen är en dobermann? Och JA NATURLIGTVIS är han en tvättäkta dobermann!:-D)
Får min dos av skratt, "hundrys" o skräck :-S av din blogg!
Häls o pussa djuren/Susanne

Skogsmor sa...

G*R*A*T*U*L*E*R*A*R!!
Fantastiska Hasse did it again!!!!!:-)
På sin födelsedag också....? Fyllde han 4 år i söndags?
Har du motmedel mot huggorm hemm/med dig? *ryyyys*
Kanske ska du inskaffa en potta också att ha med?!

Jenny sa...

Hmmmm.... Men Skogsmor! Skäms! Heinz fyllde 3 år den 11 MARS! Har du ingen koll på barnbarnen???
;-)

Jenny sa...

Susanne - ibland undrar jag oxå om Hasse verkligen är en dobermann... *s*

Skogsmor sa...

Det är klart jag har koll!!! Skulle bara se om DU hade koll.....ähum....
Jag gratulerade ju t o m på hans födelsedag!