fredag 24 april 2009

Jobb-konferens, hundtäcken dopingklassas m.m

Har varit på jobb-dagar här i Uppsala. Morgon till sen eftermiddag har det varit möten, vidareutbildning, jongleringskurser m.m. Och på kvällarna har jag umgåtts med kollegor. Följaktligen har bloggen fått vila några dagar, men nu är jag "back on track". Och det uttrycket leder mig ju osökt in på SKKs märkliga beslut att dopingklassa ett hundtäcke.... Så här uttalar sig företaget själva om saken:



Vår VD har talat med Bräster, som har lämnat följande information:
Produkter som marknadsförs med orden smärta och läkning skall klassas som doping eller som otillåtna metoder, enligt NatDopK. Lindrar en produkt smärta så ska den dopingklassas enligt djurskyddslagen eftersom annars kan konsekvensen bli att man tävlar med ett djur som borde vila eftersom man bara dolt smärtan.



NatDopK för hund intresserar sig inte av dopingklassning beträffande andra djur än hundar.


Bräster säger sig inte ha några specifika kunskaper om vår produkt. Han säger vidare att han inte besitter kompetensen att bedöma hur den fungerar.



Efter denna korta dialog hade vår VD väntat sig att få komma till tals beträffande produktens funktion, vilken är att reflektera hundens egen värme. Det hade varit värdefullt att komma i dialog om varför man vill dopingklassa en produkt som är skadeförebyggande och hur man anser att NatDopK för hund skall hantera andra värmande täcken eller hur länge en hund får stå i solen innan den startar.



Vi vet alla att våra leder får mindre smärta när vi vistas i varma länder, liksom att värme är bra för leder och muskulatur. Ska då inte hundarna få dra nytta av det inför tävlingar?



Idag står det i Nationellt dopingreglementet för hund under otillåtna metoder: s k alternativa behandlingsmetoder. Exempel på de sistnämnda är bl a TNS (transkutan nervstimulering), laser, ultraljud, elektricitet, joniserande strålning, akupunktur och kiropraktik.



Ifall dopingkommissionen har tänkt lägga till en ny grupp såsom värmande täcke hade det varit lämpligt med ett möte där parterna hörs, där man stämmer av konsekvensen av beslutet.



http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=2008



Hoppas Nationella Dopingkommittéen omprövar sitt beslut - annars undrar man ju vad de ska komma med hänäst???



Men vad var det nu jag skrev däruppe...??? Jo, jag har gått på en timmes jongleringskurs! Så här skriver Flera Bollar I Luften AB om kursen:



Med hjälp av riktiga Jongbollar och Fler bollar i luftens pedagogiska inlärningsmodell lär vi (nästan) vem som helst att på rekordfart jonglera med tre bollar. Som mest har vi tränat 870 personer samtidigt! (Vi finns faktiskt med i Guinness rekordbok!)


Men det viktigaste är kanske inte att infria alla deltagarnas barndomsdröm - att lära sig jonglera, utan att ge ett verktyg för stresshantering, öka kretaiviteten och en insikt i effektiv inlärning.



Jag vete tusan om min barndomsdröm var att jonglera, men nu har jag i alla fall lyckats jonglera korta stunder med 3 bollar i luften! Och det var riktigt skoj! Och nu ska jag ut med Lyra och Heinz i det fina vädret medan Axa och Uffe är ute och grillar på tomten.

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Värmande täcken som dopingmedel orkar jag inte ens bry mig om......det är så dumt så jag har inga ord.

Du måste visa hur du kan jonglera! Visa film här på bloggen *hehehe*