söndag 5 april 2009

Årike Fyris - Fyrisån

Igår kom Anna och Stefan över och åt middag samt umgicks i största allmänhet. Vi hade en trevlig kväll, men morgonen därpå blev följaktligen lite.... seg. Låg mest i soffan och bloggade!

Men framåt eftermiddagen så fick det vara nog! Så då tog jag hundarna med mig ut på promenad. Jag gick ner till Björklingeån och bestämde mig för att följa den en bit. Sagt och gjort - jag knallade på tills Björklingeån flöt ihop med Fyrisån och när jag väl gått dit, så fortsatte jag lite till. Och sedan gick jag lite till. Och lite till. Till slut hade jag gått nästan hela vägen in till Gamla Uppsala!

Här (ovan) flyter Björklingeån ihop med Fyrisån.

Fyrisån är Upplands längsta å, längd ca 80 km. Namnet Fyrisån skapades under senare delen av 1600-talet av främst Olof Rudbeck, innan dess hette den Salaån.

Gulligt hus vid Fyrisåns strand. Tänk att ha en egen ö på tomten! Jobbigt släpa gräsklipparen över träbron, bara...

Det var fint att ströva längs ån och både hundarna och jag njöt av promenaden i det fina och soliga eftermiddagsvädret!

Fyrisån!


Heinz roar sig med at äta sjögräs - ser inte alltför gott ut....

*suck* Om man nu inte är intresserad av att paddla kanot längre så kan man väl ge bort kanoten till t ex mig, än att bara låta den ligga och förfalla... Jag skulle jättegärna ha en kanot att paddla med längs Fyrisån!

Som sagt, jag kom nästan ända fram till Gamla Uppsala kyrka....

Igår var Heinz ute i ca 3 timmar med full fart hela tiden. Sedan var han vaken och "med" hela kvällen när vi hade besök och somnade inte förrän framåt 1 på natten, därefter har han fått promenera lös hela vägen in till Gamla Uppsala - men Heinz har ändå ork att retas med Axa!!!

Nere i vänster i bild låg det en raststuga. Hade jag planerat detta lite bättre så hade det varit en perfekt plats att stanna till på och ta en fika..... Men nu bara "gick och gick" jag och jag hade definitivt inget fika med mig!

På vägen hem friskade det i och började blåsa riktigt ordentligt. Axas öron stod rakt ut i blåsten!

Jag blev så glad när jag såg detta - tussilago! Våren är verkligen här.....

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Ojojoj, vilken promenad!
Så vackert & mysigt!