tisdag 6 november 2007

Intressant...

Läste i dagens Skvaller-bladet en lista på vilka skolor som var bäst respektive sämst. Denna utgick från snittet på betygen på den aktuella skolan. Ingenstans i denna artikel stod det något om det som är så på tapeten just nu - att skolor skänker bort bra betyg för att få mer pengar och mer elever till just sin skola! Snacka om björntjänst i längden! Att få G i engelska på gymnasiet och knappt kunna säga "Hello, my name is...".... Hade det inte varit bättre att få ett IG då och kanske lite hjälp och resurser så att man faktiskt ska kunna prata lite engelska för att få betyget G?

Vore jag arbetsgivare skulle jag inte bry mig ett skvatt om betygen då de inte säger någonting med det här systemet vi har.... Men det kanske de inte gör heller...?

Artikeln kan beskådas här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1075530.ab

Jag pluggar ju till lärare numera och jag vet inte om det är därför jag tycker det skrivs mycket om skolan just nu (eftersom jag tidigare inte reagerade om jag såg något skrivet), men jag tycker det står något nästan varje dag om skolor, universitet, lärarrollen etc etc Det är förvisso bra! En levande debatt är ju aldrig fel? Och sedan får jag mycket intressanta uppslag till frågor som jag kan grilla mina egna lärare med samt de lärare jag träffar under min VFU (verksamhetsförlagda praktik).

Min VFU var för den delen en väldigt intressant upplevelse. Få se om jag orkar skriva något längre om den någon gång framöver. Det är ju sisådär 15 - 20 år sedan man själv gick ur gymnasiet och det var ju en hel del som var förändrat, men det var också mycket som var sig likt... Och alla förändringar är inte av godo (i mitt tycke) menvissa saker är synd att det inte har förändrats....

Nä, nu måste jag jobba! Har ju ett sådant att sköta också!

Inga kommentarer: