måndag 5 november 2007

Hmmm....

Nu har jag/Heinz blivit "utmanad" två gånger så nu tar jag väl och svarar på utmaningen då..... Fast jag tycker inte Heinz har så "underliga" eller "konstiga" saker för sig.... Får väl bli 6 fakta om vad jag tycker gör Heinz speciell.... Och så tar jag med Axa och Kilroy också! När jag tänker efter ska jag kanske utmana någon katt också - och inte bara hundar! :-D

Regler för utmaningen: Varje utmanad hund (djur) ska skiva 6 stycken underliga/konstiga fakta om sig själv och samtidigt ange reglerna för leken på sin hemsida/blogg. Sedan väljer man 6 nya hundar (djur) och gör en lista med deras namn. Efter det är gjort skriver personen en kommentar i de utmanades gästbok så att de ska gå in och kolla på ens hemsida för mer info.

Heinz
1. Heinz gillar att bita/bära/gnaga på det mesta. Det senaste han smaskade i sig var dammsugarmunstycket till min alldeles nya dammsugare! *snyft*
2. Heinz är i perioder en veritabel grävmaskin, vilket mina tidigare hundar har förskonat mig från.... Jag har numera ett antal större hål som omväxling till sorkhålen på min gräsmatta!
3. När Heinz var yngre åt han ALLT. Inklusive sin egen skit.... Mycket otrevlig egenskap... Numera siktar han "bara" in sig på de 15 miljoner koblaffor som finns överallt härute - det har sina nackdelar att bo på en gård där det finns mjölkkor.
4. Heinz är väldigt lättlärd och har god balans - följaktligen gick det väldigt fort att lära honom både "sitta fint" och att stå på bakbenen. På två träningstillfällen fattade han precis hur man skulle bete sig på alla de hinder på agilitybanan som jag introducerade honom för (inklusive slalomen). Och man har hela tiden kunnat kast saker till honom och han har sprungit ut och hämtat dem utan att slå krokben för sig själv och trilla omkull! Det klarade varken Felix eller Axa i samma ålder...
5. Heinz är väldigt frimodig i olika miljöer- klampar oförväget omkring på vilket underlag som helst!
6. Heinz har varit väldigt tyst som valp. Har inte pratat, knorrat, gnytt, skällt särskilt mycket alls. Inte ens när han leker med andra hundar.

Axa
1. Axas stora kännetecken är väl hennes läderfetischism....
2. Axas andra stora kännetecken är nog hennes aptit - hur kan 1 kg okokta makaroner vara gott?? Eller cigarrer?
3. Axas tredje kännetecken är väl hennes mattefixering - kan vara lite påfrestande ibland...
4: Axa har en arbetsvilja som få - hur många hundar på 8 år (ja, om 2 månader fyller hon det - tiden går fort när man har roligt) vill stanna kvar på lydnadsplan långt efter det att matte velat gå därifrån? Och hur många 8-åringar studsar in på tävlingsplan och är laddade till max fast de tävlat frekvent sedan de var 1 år?
5. Axa är blixtsnabb på att skilja en svart bondkatt (Kilroy = "inte jaga") från en annan svart bondkatt (Tarzan = "jag vill vill, vill jaga"). Har sin uppfattning klar på en millisekund - här gäller det att hänga med i svängarna som matte/husse...
6. Axa är en fin dam och ligger således med benen i kors!

Kilroy
1. Är jätteduktig på att hjälpa mig träna Heinz i "anti-jakt"
2. Är mycket sällskaplig och vill sova bredvid min huvudkudde på nätterna (nästan varje natt - om det inte är party ute i ladugården med de andra katterna)
3. Följer med på hundpromenaderna allt som oftast
4. Kopiöst snäll - inte ett fräs eller klös fast jag var tvungen att bada honom en gång (pga han luktade som om han hoppat ner i svämbrunnen). Har aldrig gjort något de gånger han varit hos veterinär heller. Och han gör aldrig något mot Heinz heller (fast jag skulle önska) när Heinz kommer och vill leka med honom.
5. Är dock en ute-katt med besked - gillar inte de gånger man försökt hålla honom instängd hemma! Har hoppat ut från både balkong och fönster.....
6. Jag tror han läser min blogg på något vis, för det har hänt 2-3 gånger att han varit borta ett par dagar på raken och så fort jag skrivit på bloggen att jag saknar honom och är orolig så dröjer det inte länge förrän han kommer hem! Tro´t den som vill...

Den Schultzbergska flocken utmanar följande djur: Majsan (katt), Cobra (Heinz syster), Akela (dobbis), Zander (boxer), Bosse (border terrier) och Zeke (katt)!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena, Majsan här!
Jag är katta hos Skogsmor & Skogsfar och det trivs jag med.
Det finns inga "freaky facts" att delge om mig. Men "freaky cats" finns det!!!
- jag är livrädd för andra katter, läskiga typer!

- jag h-a-t-a-r när det blåser ute!
Då gåutstrejkar jag.

- jag har varit gravid de senaste 4 åren i sträck....säger matte. Hmm, det är skillnad på att VARA gravid och SE UT SOM man är gravid!
Jag är inte gravid....

-jag har dödat en mink! Tufft gjort av mig!

- jag dricker vatten endast ur vattenskålar som är gömda!
Det gäller att hitta en "källa"....Töntigt med vattenskål bredvid matskålarna!

- jag kan befinna mig i koma 12 timmar på ett dygn, 8 timmar i lätt medvetslöshet och resten av tiden uträttar jag nödvändiga behov, dvs äter, kollar fågellivet, går på toa, putsar mig. Nästan lite stressigt!

Jag är m a o en alldeles vanlig och otroligt vänlig katta!

Anonym sa...

Fanny här: alla tror jag är tunnhårig men jag e KORTHÅRIG(eller e d husse)enda gången jag rör på mig är efter att jag bajsat annars e d liggande I täcket som gäller. Har aldrig lekt med någon kattleksak längre än 10 sekunder däremot med husses händer(hela kvällar. Gillar även att stå i badkaret men bara om det är varmt vatten