fredag 12 mars 2010

Heinz har fyllt år, kurs och roligt besök!

Heinz fyllde 3 år i torsdags. Den dagen gick ganska obemärkt förbi eftersom jag var nere i Stockholm på en kurs om grisar som höll på precis hela dagen och jag var inte hemma förrän framåt 19 på kvällen. Då var jag ganska så seg efter att ju ha varit näst intill däckad i 2 dagar..... Men det var en bra kurs i alla fall! Kände att jag fick med mig en drös med bra tips och idéer! Bl.a om sökträning..... Fast det hade nog inte kursläraren tänkt sig! :-) Men söket ligger alltid nära till hands i mina tankar just nu....

Idag var jag ute på kundbesök på en jätteintressant gård! De hade så mycket olika lantraser! Det var så kul att få se!!! Ovan är en Telemarksko - spana in vilka fina, traditionella hornsmycken hon har! De ska fungera som skydd så att människor och andra kor inte skadas så illa av de spetsiga hornen.

.... och en liten telemarkskalv.... Den är ju söt som socker! På gården fanns också fjällkor, rödkullor och dölefä att beskåda!

De hade även ett antal olika fårraser. Till vänster i bild står det ett Gestrikefår och de vita till höger är Dala-Päls får.


Den svarta som spanar in mig är ett Gestrikefår. Den som vill läsa mer om olika fårraser (eller om de raser jag nämner) kan göra det på http://www.allmogefar.se/.


De hade gutar också - spana in de imponerande hornen på baggen ovan! De hade även roslagsfår som jag fick beskåda.

... och löpänder! Dessa ska tydligen vara duktiga på att äta sniglar, likväl som myskanden är det. De är vackrare än myskänder tycker jag, men de verkar mycket "spattigare". Men det kanske var just den här flocken? Fina att se på var de i alla fall och skulle tydligen vara duktiga på att värpa också.

En hamburgerhöna och en hamburgertupp sitter på pinnen. De här blev jag helt frälst i.... De var så vackra, tycker jag!

Favarolle - en tung köttras som kommer frrån Frankrike (byn Favarolle). Rasen har ett - enligt internetkällor - väldigt rofyllt och trivsamt lynne och är lätta att få tama. Den är saktmodig och tämligen oberörd av vad som sker i sin omgivning. Faverolle flyger sällan vilket gör den enkel att hålla inom hägn.

En svart variant av Hamburgerhöns.... Tyckte de var lika vackra som sina spräckliga kamrater! Hamburgerhönsen räknas som en av de riktigt gamla hönsraserna. Den har exempelvis funnit i Sverige i över 100 år.

Sussex. De är ganska tuffa och försigkomna och föds förmodligen nästan tama. Växer fort och värper bra. Fina färger (tycker jag).

Gul Sussex - samma ras men i en annan färg....


Svart Leghorn. Påminner väldigt mycket om svart hamburgare (men kammen är helt annorlunda).

Den här kommer jag inte ihåg vad den hette - men fin var den!!! :-D

En hamburgertupp!


Det var verkligen jättekul att få gå runt och titta på alla dessa fina djur av alla de slag! :-) Mitt jobb har helt klart sina fördelar!

Efter jobbet tog jag ut hundarna och kastade frisbee till Heinz som han fick springa i lössnön och hämta - så nu ligger han så himla lugnt och snällt..... Och nu ska jag äta god mat och umgås med Uffe - adios!

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

Vilka otroligt vackra djur!!!!!!
Tittat en lång stund på bilderna.
Läste nånstans nyligen att det bara finns en gård i Sverige som föder upp KRAV-höns. Alltså inte ägg, utan höns. Är det så?

Jenny sa...

Nope. Det finns flera som föder upp KRAV-höns från det att kycklingarna är nykläckta (1 dag). Det är färre som kläcker ägg själva - det är det mest "små" producenter som gör och de brukar behålla de höns som blir till sin egen produktion.