onsdag 21 februari 2007

Igår

Igår var det "semmeldagen"! Givetvis slank det ner en semla... Fast jag har ju "fuskat" och ätit semlor i sisådär 2 veckor nu....

Fastlagsbulle, fettisdagsbulle, hetvägg...... Kärt barn har många namn! Enligt "Om ett ord" så kommer ordet semla från latinets simila, som betyder finsiktat vetemjöl. Vi har fått namnet "semla" från latinet via tyskan, där Semmel är namnet för ett ljust vetebröd.

I Sverige introducerades semlan - i form av en vetebulle fylld med mandelmassa - på 1700-talet, då den åts på fastlagstisdagen. Men först efter att ha kokats i varm mjölk.
Under 1800-talet slutade man koka semlan och åt den istället med varm mjölk, kanel och socker. Semlan började dock serveras med vispad grädde först vid 1900-talets början.

1 kommentar:

Anonym sa...

Å jag fick ingen semla alls!!!!((-:
Jag som äääälskar semlor....*suck*
De var slut på alla ställen jag var in för att handla!

Men nåt 'kladdigt' ville jag ju ha, så då köpte jag en princesstårta:-)