lördag 14 maj 2016

Danmark!

Åkte till Danmark i måndags eftermiddag, för att jobba i ett par dagar. Det började med att jag flög till Billund och tog in på ett hotell, men inte vilket hotell som helst..... På bilden ovan syns en del av entrén....

Japp, hotell Legoland! Jag har inte varit på Legoland sedan jag var sisådär 6 år gammal eller nå´t, men nu har jag alltså bott på deras hotell....

Lego fanns överallt! Rumsnyckeln var självklart försedd med en lego-nyckelring! Bänken i bakgrunden ser inte helt bekväm ut....

Pirater var populärt på hotellet.....

Jag bodde på piratvåningen och den gick helt i piraternas anda!

Dörrarna försedda med dödskallar.... Hmmmm....

Spana in hur mitt rum såg ut! Kanske lite för barnsligt för min, numera, gamla tant-smak.... Går nog hem bättre hos små barn.... Men lite småroligt var det allt!

På kvällen åt vi gemensam middag, vi som var där för att jobba. Då fick jag äntligen användning för en av mina Desigualklänningar som jag köpte i Spanien - woop woop! Synd bara att manhar så likbleka ben - men det blir väl (något) bättre om någon månad eller så! ;-)

Legogubbar i frukostmatsalen.

Första riktiga dagen besökte jag en grisgård och en kalvgård och sedan hade vi ett möte med ett företag på sen eftermiddag tidig kväll. Eftersom jag är i Danmark så bestod lunchen av KORV! ;-) I Danmark äter man inte korv med bröd som i Sverige - här får man korv, bröd, senap och ketchup separat!

Efter att ha kört från 7 på morgonen till 7 på kvällen så var det dags för middag igen. Denna gång på MASH i Århus (Modern American Steak House). I sann nutida anda så skulle varenda matbit fotograferas..... :-)

Jag fick smaka wagyu-kött. Wagyu betyder “japanskt nötkreatur” och syftar på flera raser av nötkreatur som genetiskt har en tendens att ha en omfattande grad av marmorering i köttet, samt att bilda hög procenthalt av oljigt, omättat fett. Kött från wagyū-nöt är känt för marmoreringsegenskaperna och kvaliteten, och har ett högt pris på marknaden. Jag känner inte till wagyu något särskilt, men nu har jag läst på lite grann (läs googlat) och hittar då att: Mycket spannmål som foder (snabba kolhydrater ger fetare djur) och diverse unika blandningar för varje uppfödare (sojabönor och okara, en biprodukt vid tillverkning av tofu, förekommer exempelvis) och inte för mycket motion som kan ge sega muskler. Och detta med att ge korna öl eller sake är faktiskt ingen myt. Hur vanligt det är har vi inga siffror på, men det är ett faktum att det förekommer i syfte att ge djuren ökad aptit. Att man masserar kossorna är också det en realitet; detta för att undvika att de ska få muskelkramp om de står för orörliga i sina bås för länge. Grunden för köttets kvalitet är givetvis djuret i sig. Detta är djuravel på hög nivå, och man håller noga koll på vilka djur som får skicka sin DNA vidare till nästa generation. Stamtavlorna registreras rigoröst.

Hmmm, låter faktiskt inte så bra att djuren måste få massage för att de står så orörliga? Nåja, jag provsmakade ca 20 gram och nu behöver jag inte göra om det.... Förrän jag vet mer i alla fall!

Andra natten bodde vi på Royal hotell här i Århus. Klart coolt akvarium i receptionen! :-) Även om jag inte gillar "burdjur" så var det här faktiskt ganska fint!

Pampigt trapphus! Jag gillar hotell Royal - fast förra gången jag bodde där fick jag ett finare rum.... ;-) Men jag njöt av att ha AC på rummet för det var kopiöst varmt på hotell Legoland (och jag bodde på bottenplan så jag ville ej sova med fönstret öppet) men nu kunde jag sova gott i ett svalt rum.

Danmark var före oss här i Sverige. Rapsen blommade gult för fullt

Och syrenerna hade börjat slå ut!

Lunch dag 2 - så god! Bäst på hela resan!

Så här ser jag ut när jag jobbar.... Sicken snygging man är.....

Fina moln.... Måste ju ha med en flygbild också! Kom hem sent på onsdag kväll. Torsdagen ägnades åt rapportskrivning och vallning. På fredagen var vi (jag och Uffe) bjudna till grannarna som bjöd på mat och visade bilder ifrån sin Afrikaresa. Jag var så fruktansvärt trött, men det var trevligt ändå! :-)

Och helgerna är ju aldrig lugna för mig..... ;-) To be continued......