söndag 22 maj 2016

Spanien och Katalonien! Vulkaner och koltrastar....


Den 17-20 maj så var jag nere i Spanien igen. Närmare bestämt i Katalonien. Jag flög till Barcelona och bilade sedan till Olot där jag bodde 3 nätter på hotell. Dagtid bilade vi bland annat ut till 2 olika grisgårdar (i Lleida-trakten)och eftersom Spanien är så vackert så filmade jag en del från bilfönstret. Blir kanske inte den bästa kvalitén på filmen, men kul i alla fall!

Den första grisgården vi var till låg alldeles utanför en liten ort som heter La Portella (bilden ovan är tagen längs vägen fram till gården). La Portella verkar annars vara ett mecka för fruktodlare.... Massor med fruktträd och små företag som livnär sig på frukt och olika fruktprodukter. Tyvärr så blommade inga träd eftersom Spanien är så före oss i tid, så alla fruktträd hade redan blommat över..... Kan annars tänka mig att det måste vara en fantastisk syn.....
 
Grisgården i La Portella!
 
Vägen fram till grisgården nummer 2 utanför den lilla byn Os de Balaguer.

Tillbaka i Olot....

Restaurangen jag åt på första kvällen - La Quinta Justa. Helt ok och låg bara 100 meter från hotellet jag bodde på!

De lokala ölerna måste ju smakas.... Den här var god!

Lantbruket i Spanien är verkligen olika det i Sverige.... De har bevattningssystem överallt och de skördar sin spannmål redan i mitten av juni.... Lite skilda förutsättningar, minst sagt!

Lunchen mellan gårdsbesöken intogs på ett kloster/museum och tillika lunchrestaurang - Monestir de les Avellanes.

Bilfärd tillbaka till Olot.....

Kväll nummer två vällde det in svarta moln när vi satt i bilen tillbaka till Olot och i perioder ösregnade det och blixtrade! Men innan vi kom fram till Olot skulle vi passera ett antal berg genom ett system med olika långa tunnlar och när vi väl kom fram till Olot så hade molnen inte lyckats ta sig över bergen utan blev kvar på andra sidan - skönt!

Passade på att ta en liten promenad innan middagen (vi var ju jättehungriga men inga restauranger öppnar förrän tidigast 8 på kvällen) och gick in och tittade i en livsmedelsbutik..... Här är pastadisken!

Och här var det korvar!

När väl restaurangerna hade öppnat så bestämde sig jag och mitt resesällskap att äta tapas! Så vi gick till El Celler som har en tapasbuffé. Man plockar på sig så många tapas man vill och sedan betalar man genom att visa upp hur många tandpetare, smågafflar etc som man samlat på sig. Väldigt förtroendefullt av restaurangägaren - det kan ju inte vara så svårt att gömma undan några tandpetare..... Men det gjorde jag givetvis inte!
 

Del av tapasbuffén på El Celler.

Lunchen dag två intogs på Ca la Tupina, vilket nog var den bästa restauranten som vi gick på under denna resa.... Mycket god paella, fick vi! Vi var 4 st i sällskapet och alla ville ha paella, vilken serverades vid bordet ur formen. Tydligen serverade de bara paellan på torsdagar och det var tydligen förklaringen till att det var så mycket folk där, fick vi veta. Vet inte om det var något som de gjorde just på denna restaurang eller om paella serveras på torsdagar motsvarande våra pannkakor....
 
Koltrast.... Bara för att det blev en fin bild!

Koltrast.... Bara för att det blev en fin bild!

El Fluvia flyter genom Olot..... Och bjöd på fina promenadstråk!

En morgon tog jag en promenad genom ParcNou. Olot är huvudorten i området La Garrotxa som är känt för alla sina (inaktiva) vulkaner. Det finns ca ett 40-tal vulkaner och det är hit alla som gillar att vandra, cykla och klättra i berg kommer och turistar.

Parc Nou var inte så stor men ganska läcker.... Det var strålande sol och varmt, men när jag gick in i parken var beväxtligheten så tätt att det var riktigt mörkt.... Och svalt!

Olot är fullt av alléer..... Dessa träd har så fantastiskt vackra stmmar....

Som sagt.....

Nästan som en tavla.

Med en liten färgklick på....

Mer alléer! :-)

Centrum.....

Centrum, alldeles vid domkyrkan!

Här kan man sätta hunden medan man är inne i baren och tar sig en öl....

Klart jag var tvungen att besöka en hundaffär också för att titta på utbudet.... Lite sorgligt kan kg som svensk tycka när de säljer valpar i butiker på det här sättet....

Och här i glasburarna i hörnet satt kattungarna! Då hade ju valparna det bättre.....


Snyft! Vill inte ge dem några pengar och har dessutom inga möjligheter att köpa djur när jag är på jobbresa även om jag skulle vilja.....

Stackel såldes förstås.....

Sista kvällen - vi åt middag på La Barra d'en Regue.

Fick de godaste musslor jag någonsin ätit till förrätt.... Men huvudrätten var sisådär....

Sista dagen hade jag dagen ledig innan jag skulle ta mig tillbaka till flygplatsen. Jag passade på att vandra, förstås! :-) Här har jag knatat upp på vulkanen Montsacopa och tar kort på en annan vulkan - la Garrinada!

Utsikt från Montsacopa mot vulkanen Montolivet (med Olot emellan)


Följ med på en del av promenaden....

Plaza Major
Någonstans i Olot.....

Utsiktstorn!

Från utsiktstornet! Tyvärr var det mulet hela förmiddagen. Solen kom fram ca klockan 11, men då hade jag inte så mycket tid kvar innan jag var tvungen att dra till flyget....

La Garrinada.

Montolivet - jag gick från Montsacopas topp till toppen på Montolivet....

Stig ner från Montsacopa...

Stora aloe vera - växter längs stigen!

Hmmmm.... Jag tog den vänstra! Blev trött nog i benen i alla fall.....

Fantastisk utsikt!

Undrar om man beundrar den här vackra utsikten varje dag eller om den blir vardagsmat för innevånarna i det här huset.......

Room with a view.....


Del av promenaden.


En annan del av promenaden.

Vid foten av Montolivet....

Härlig, välskött tomt..... (till skillnad från min egen....)

Snö på bergen i fjärran.....

Del av vandringen - på väg ner från Montolivet!
 
Man kan tro att jag bara roade mig, men riktigt så var det förstås inte.... Men eftersom jag skriver väldigt lite om mitt jobb så kan man tro att jag inte gör annat än äter och vandrar runt.... ;-) Självklart var det två dagar med jobb från morgon till kväll.... Men är man som jag, så hinner man fotografera också! Och sista dagen var som sagt ledig tills jag skulle till flyget!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Fantastiskt vackra bilder förstås! :)
Men när objektet är fint blir också bilderna bra!
Roligt att se filmer också, så kan man "åka/promenera med"
Såg att det blommade mycket vallmo. Så fint! Och den blomman har ju en särskild betydelse för länderna ute i Europa.
Tack för resereportaget! :)