torsdag 8 oktober 2015

Norrsken, aurora borealis, över Skyttorp igen!

Haha, nä jag är ingen stjärna på att ta kort.... Och min "100 år gamla" systemkamera har urkassa ISO-tal och allt blir bara grynigt..... MEN jag tog några kort igår i alla fall! Det är ju så mycket roligare med egna kort än andras..... Och igår var det ett jättefint norrsken över oss i Skyttorp! Givetvis var det mesta över innan jag ens kom på att ta ut kameran (jag stod bara och gapade och tittade på himlen). Det kom kraftiga "ljusormar" och ringlade sig över himlen - helt fantastiskt! Men när jag väl kom på att fotografera och kunde slita mig iväg för att hämta kameran, så var det mest bara "slöjor" kvar....
 



Som ett "regn" över mitt hus.....
Polarsken är ett himlafenomen som uppstår när huvudsakligen elektroner kraschar in i atmosfären. Det sker bara i vissa områden i magnetosfären, vilket gör att polarskenet huvudsakligen uppträder runt jordens två magnetiska poler.

Efter latin kallas också norr- och sydsken aurora borealis respektive aurora australis. borealis betyder "nordlig" och australis "sydlig". Aurora är morgonrodnadens gudinna i den romerska mytologin, så detta namn är alltså missvisande eftersom polarskenet till skillnad från morgonrodnaden inte är reflekterat solljus utan kommer av laddade partiklar, främst elektroner.

Pajala är den ort som oftast har polarsken inom synhåll.
Källa: Wikipedia

Inga kommentarer: