torsdag 22 oktober 2015

Bison spårar, prövar på agility och uppletande samt blir rädd för agilitybanan och sig själv!


Nu har Bison fått köra uppletande för första gången.Tänk vad enklare det är när man har fler hundar.... Jag band upp alla hundar, vallade en smal korridor och skickade sedan Hetzer och Heinz (en i taget). Sedan släppte jag lös Bison och hon sprang ut, letade grejer och apporterade in dem som om hon inte gjort något annat!

Vilopaus för matte och hundar efter uppletandet! Hetzer får stå ut med mycket, men hon verkar faktiskt trivas ganska bra med att vara kudde!


Jag har två tunnlar och ett slalom hemma, så jag tänkte att jag skulle börja introducera Bison för agility. Hon tyckte det var skoj och sprang genom tunneln jag släpat fram ett antal gånger. Åt godis genom slalomet också..... Skoj, skoj, sade Bison! Men när mörkret föll så var det inte lika roligt längre..... Återkommer om det!

Vi tragglar vidare med spårträningen så att jag får det som jag vill ha det! :-) Är inte helt nöjd, men hon spårar fint på asfalt, grus, sand och på övergångar däremellan - när hon vill. Men det är bara att ta det lugnt och avvakta personlig mognad ihop med att jag klurar på belöning och motivation förstås!




Numera är det ju mörkt vid kl 18 på kvällen (trist) så det är bara att ha ficklampa med sig när man går ut..... Här har jag gått från ytterdörren och är på väg till hönshuset. Vi har förvisso ytterbelysning, men ficklampan är bra för att upptäcka alla vilda djur som rör sig i och utanför tomten. Jag hade Bison med mig och helt plötsligt fick hon syn på agilitybanan! Och den hade hon ju aldrig sett tidigare..... Glömt var den roliga tunneln och allt godis man fick bland slalompinnarna! Nä, nu var det en manick som säkert åt små valpar till frukost! 




 Det roligaste var dock när jag själv tittade på filmen på youtube efteråt och Bison blev jätteupprörd när hon hörde sig själv skälla på film! :-D Och snart ska jag spela upp den här filmen för henne..... Få se hur hon reagerar då! :-D


Man blir trött av att få jobba och skälla på sig själv!

Inga kommentarer: