måndag 14 oktober 2013

Räddningshundträning i Östergötland med Hetzer


I lördags morse (tiiiiidigt!) så drog jag ner på räddningshundsträning utanför Norrköping med Hetzer. Busan såg ut som hon ville följa med också, med tanke på hur hon bevakade min packning..... :-)
 

Vi kom ner vid 9 och tog tag i sökträningen direkt - detta är en del av sökområdet vi hade till förfogande!

Denna helg stod även hantering på schemat. Här blir Hetzer upplyft på en lastbilsvagn av min kurskamrat Marie.
 

Hetzer tyckte övningen var måttligt roande.... Hon skulle nog hellre ha kört sök..... :-)
 

Vi tränade också hundarna att lyftas från den ena personens famn till den andra. Här är det Hans som förbereder sig på att ta emot Hetzer.
 

Vi gjorde det också lite bökigare genom att lyfta hundarna genom ett fönster.... Hehehe, min hund blev extra populär denna helg..... (eftersom hon är kursens minsta hund). Heinz var alltid den som var minst populär under dessa övningar när jag körde räddning med honom.... En 42 kilos-klump är inte alls lika smidig att lyfta genom ett fönster såsom Hetzer är.... Vilket även gör övningen mycket svårare för Heinz än vad den är för Hetzer! Måste vara jobbigt att bli "dängd i diverse väggar" och hanteras av folk som ibland nästan håller på att tappa honom.....  Folk skrattade när jag svarade på frågan "vad är det bästa med din hund" och jag sade "att hon är lätt att bära", men efter dagens övningar så förstod de vad jag menade..... Och då var det ändå ingen hund med i Heinz viktklass och storlek på kursen......


Dag 2 var en disig morgon..... Men dis är vackert! :-)
 

Dag 2 har hundarna generellt inga problem med att koppla av mellan övningarna! Här är det Kuling som visar upp en mycket bra "på- och av-knapp"!
 

Hundarna ska ju sitta tyst och vänta på sin tur mellan övningarna. Och de ska sitta uppbundna utomhus. Inte ligga ombonat i sin skyddade bil utan  tysta och snälla, men uppbundna där det händer saker. Folk rör sig, hundar rör sig, maskiner åker förbi....  Fascinerande nog går det jättebra med samtliga hundar i gruppen! Skönt! Speciellt som vi alla sover i samma sovsal på nätterna (ett stort rum där vi breder ut våra liggunderlag och tältsängar). Vore lätt jobbigt med en stökig hund som skällde och vaktade då.....


Man får inte vara rädd för att bli skitig om man tränar räddning..... För skitighet är en garanti! :-) Men det är ju så fantastiskt roligt! :-)


Hetzer njuter av att sträcka ut sig hemma i sängen efter att en lång helg är till ända! :-) Var jag ska få plats struntar hon i.....
 

Det är härligt att komma hem efter en aktiv helg och ens hund är så där härligt trött och avslappnad.....
 

Men det blev lite väl trångt med bägge hundarna i sängen (och under natten kommer alltid katten Krokus och vill sova på min mage) så efter ett tag åker de ner..... Fast när jag vaknar på morgonen så ligger alltid Hetzer i sängen i alla fall! :-)
 

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

Ojojoj va ni jobbar å håller på på helgerna!:-)
Är ni alltid samma gäng som åker hit & dit för att träna?
Kul med filmer & fina bilder:-)

Jenny sa...

Nja, vi är olika personer som tränar. Men träffarna i Östergötland är via räddningshundkursen, så då är vi ju alltid samma personer.