torsdag 10 oktober 2013

När Heinz dricker vatten så skäms fontänerna i stan....

Heinz har en förmåga att stänka vatten omkring sig på ett sätt som får fontäner att blekna i jämförelse när han dricker. Efter att par år så är inte egenskapen lika charmig längre och man börjar kunna se fuktskador i köksgolvet.... Eftersom katterna hade sin mat och sin kattlåda i badrummet så gick det inte att ha vattenskålen där heller. Jag prövade att lägga rejäla badlakan under vattenskålen men det slutade bara med att de låg plaskblöta på golvet och gav fuktskador i alla fall....
 
Till slut kom jag på räddningen! Jag köpte helt enkelt en stor plastback och sedan ställde jag ner vattenskålen i den! Nu när Heinz dricker så sprutar vattnet i sedvanlig ordning ut ur munnen på honom (ett under att han lyckas svälja ner något), men det hamnar bara ner i plastbacken!
 
Allt detta vatten hamnade i plastbacken i stället för på golvet.....! Sedan är det bara att ta plastbacken och hälla ut vattnet närhelst man känner för det! Behöver inte känna någon brådska för att det ligger en dränkt handduk på golvet!
 
Givetvis har Heinz även den klassiska egenheten att gå och drälla en lång sträng med vatten efter sig när han lämnar skålen efter att ha druckit klart, men det vattnet är inte lika mycket som det som hamnar utanför skålen under själva dricksproceduren.... Så "drällvattnet" hinner jag torka upp i en sådan omfattning att det inte blir fuktskador på golvet, och hamnar det på själva köksmattan så når det inte golvet alls!
 
Om jag inte kommit på att ställa vattenskålen i en plastback tror jag att jag hade blivit smått tokig....!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Jag ställer kissens vattenskål i en stor potta:-))
Inte för att hon dräller när hon dricker utan för att man inte ska "råka" sparka ut hennes vatten när man har bråttom förbi.....vilket hänt!