fredag 6 juli 2012

Anländer till USA!

Efter en hektisk morgon på Arlanda (då jag blev skickad från Terminal 5 till Terminal 2 och tillbaka igen) så hamnade jag då på planet till New York och den flygresan gick snabbt eftersom jag satt granne med en jättetrevlig tjej som jobbade på ett museum i NY. Dock fick jag vänta i nästan 6 timmar på New Yorks flygplats innan planet gick till Las Vegas, vilket var mindre roligt.... Flyget till Las Vegas tog 6 timmar och jag sov som en stock större delen av tiden. Väl framme i Vegas så hoppade jag in i hyrbilen och drog direkt mot Kanab! Det var skönt för då slapp jag köra bil i en hektisk mångmiljonstad det första jag gjorde... :-) Nu kom jag snabbt ut på motorvägen och så bar det av mot Utah!

Jag körde genom Zions nationalpark på vägen till Kanab och det var verkligen jättevackert. Massor med höga pampiga berg och vägar som var så krokiga att man nästan mötte sig självt...!! Lite som Norge, faktiskt!

Det är massor med korpar i Utah! Måste vara någon sorts landskapsfågel! :-)

Zion

Kringelikrokvägar!

Jag stannade på ett tillfälle och tog en liten vandring längs en av de många "trails" som finns i Zion.

Bitvis gick man över stup....

Bara luft under fötterna!

Svårt att ta bilder som ger det storslagna landskapet rättvisa....

Därinne i klippskrevan gick jag! Bilden ovan är tagen inifrån klippskrevan.

Utsikt över delar av Zion.

Ett schweiziskt par tog en bild på mig.

Jag lyckades fånga Piff (eller är det Puff?) på bild!

Efter att ha lämnat Zion så noterade jag ett gigantiskt rökmoln i fjärren.... Att det brinner "överallt" i Utah och Colorado har väl inte undgått så många, så jag blev lite nervös..... Men folket på BF var coola och sade att det blåste åt fel håll.... Dock kan ju vinden vända... :-( På  http://www.utahfireinfo.gov/ kan man läsa om alla bränder i Utah. Den längst söderöver (på kartan) är branden jag såg röken från.

Jag kom fram till Best Friends vid 1-tiden den 2:a juli och hann dels åka på en tur runt området och dels vara med på en genomgång om att vara voluntär på BF.  Men Best Friends bloggar jag om i ett eget inlägg.

Vid halv sex (lokal tid) kom jag fram till där jag skulle bo. Då var klockan mitt i natten svensk tid. Jag var så trött vid det  laget att jag knappt hann få in grejerna innan jag somnade.