torsdag 26 juli 2012

Zions nationalpark

Ägnade en eftermiddag samt kväll i Zions nationalpark. Ett fantastiskt vackert ställe! Hit ska jag tillbaka! Helt klart! Bl a var jag upp och tittade på "weeping rock". Det är som ett litet vattenfall som kommer rätt ut från klippväggen! Varför det kommer vatten direkt ur klippväggen kan ni läsa om på bilden nedan!

Summa summarum: vatten transporteras genom lösa klipplager och när det kommer till en solidare bergart pressas vattnet ut...... När vattnet väl kommer ut har det gått sisådär flera hundra år sedan regnet träffade klippan för första gången.....

Efter att ha studerat weeping rock tog jag en liten vandring (ca 2 timmar bara) upp till emerald pools. Bilderna på själva emerald pool ligger tyvärr på min andra kamera och kan inte laddas upp förrän jag är tillbaka i Sverige! Glömde kabeln....

Vandringsleden började med en bro över Virgin river.

Virgin river till höger och vandringsleden till vänster.


Virgin river

Vandringsleden till Upper Emerald pools.

Kolla! En "riktig" Bambi!!!

1 kommentar:

Skogsmor sa...

Mycket vackert!!!