söndag 12 juli 2009

På besök i Skogen!

Var hem till mina föräldrar i helgen. På lördagen for jag och Mia runt halva Taxingebygden och mer därtill. Bl a besökte vi Hedlandet, Möbelkvalitén, Gripsholms slott (bilden ovan) och Taxinge slott.
Mariefred är en gullig liten stad. Mariefreds historia går tillbaka till 1370-talet. Själva namnet Mariefred kan tillskrivas ett kloster som låg där nuvarande kyrkan ligger. Klostret hade namnet Pax Mariae, som betyder "Marias fred" och bebyggelsen runt omkring fick så namnet Mariefred. Mariefred fick stadsrättigheter 1605.

Axa på promenad i slottsparken runt Gripsholms slott. Gripsholms slott är ett vasaslott som ligger alldeles vid Mälaren. Slottet hyser Statens porträttsamling med över 4000 verk, där besökaren kan följa porträttkonstens förändringar från 1500-talet och fram till nutid.

Jag och hundarna poserar med Mälaren i bakgrunden.

De fick även ligga lite platsliggning...... I alla fall mina! Ally nöjde sig med att sitta bredvid!


På lördagkvällen "tvingade" jag ut mina föräldrar på hundpromenad. Den gamla banvallen har vuxit upp så mycket att man knappt kan fatta att det någonsin har gått tåg här.... Knappt att Skogsmor syns när hon kommer lite på efterkälken....

Axa har fått simträna varje dag i helgen.

Och skydda sina pinnar mot Heinz som alltid är beredd att försöka tjyva dem ifrån henne!

Heinz har också roat sig med annat såsom t ex pinngnagning......

........... gräsmatterullning..........


............ yoga............


.......... och att bara flänga omkring! :-)

1 kommentar:

Skogsmor sa...

.....å Hasse förnekar sig aldrig:-))
Vilka bilder!:-)
Kram på dig gullstumpan!