söndag 22 juni 2008

Vandring i Hårsbäcksdalen

Idag åkte jag, Emilia, Heinz och Lyra ut för att vandra i Hårsbäcksdalens naturreservat. Efter att ha kört fel en gång (pga för mycket prat om annat i bilen fick mig att köra mot Enköping istället för Sala) så kom vi fram runt 10 till reservatets parkering. Det var ett mysigt reservat med lite spångar och broar att ta sig över.

Det ska tydligen finnas en hel del rara arter av både flora och fauna, men då jag inte är någon biolog precis så såg jag inget särskilt.... Om nu inte skator och mygg räknas... *s*

Hundarna tyckte dock det var kul att plaska i ån...


Vid ett tillfälle fastnade faktiskt jag och Heinz på bild! Annars brukar jag ju mest befinna mig bakom linsen...



Vacker vy över dalgången på vägen som leder till reservatet.

Vi stannade även till utanför Järlåsa och gick en sväng med hundarna vid Bredsjön.


Fast Lyra verkade tycka att det var i kallaste laget. Själv doppade jag inte stortån en gång!

Wikipedia: Hårsbäcksdalen är ett naturreservat instiftat 1957, 9 km sydost om Heby efter riksväg 254, vid gränsen till Enköpings kommun. Reservatet omfattar 3 km av Örsundaån och 30 hektar av omgivande landskap. Reservatet utgör en ravin, som bildats genom att Örsundaån har skurit sig ner i Enköpingsåsen. Idag är Hårsbäcksdalen ett välbesökt utflyktsmål för naturintresserade. Strövstigar och spångar på 3,7 km gör framkomligheten lätt i detta branta och frodiga landskap.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken dag!:-)