söndag 13 april 2008

Kurs och hårda spår

Idag var Heinz med mig till Märsta-Sigtuna BK när jag var på kurs. Kursen heter M3 och handlar om hundars mentalitet. Jag hade för mig att jag gått den tidigare, men jag har inte kunnat hitta några papper på det, så då var det ju bara att passa på att gå den igen nu när tillfälle uppenbarade sig. Jag konstaterade att jag måste ha gått den tidigare, för jag kände igen precis allting, men det gör ju inget att gå den igen - alltid trevligt att prata om hundar och titta på hur de gör i olika situationer.
Heinz skötte sig i alla fall bra, tycker jag. Han var lite "stirrig" till en början och skulle hålla på att rulla runt på rygg, leka med sitt ben etc Men när alla var på plats och alla andra hundar också var på sina platser så var han lugn. Låg snällt kvar på sin filt (lös) fast jag gick därifrån ett par gånger för att redovisa grupparbeten och annat.

På lunchen fick han sedan gå en promenad ihop med en flatte, en rottis och en cattle dog och de hade bus-kul ihop. Speciellt flatten var skoj. Jag filmade lite med mobilen, men när jag kom hem så funkade det inte att se på filmerna - man kunde bara höra ljudet! Skumt.... Men en bild fick jag i alla fall... (nederst i inlägget)
Efter lunchen så tittade vi lite på hur hundarna reagerade när man gick fram till olika människogrupper - en som var neutral, en som blängde hotfullt och en grupp som var inbjudande. Heinz använde samma strategi på alla - rätt fram och försök få kontakt...
På eftermiddagen pratade vi väldigt mycket spår också och jag blev inspirerad att börja med hårda spår. Så på kvällen när jag kommit hem (och värmt upp mig med ett långt varmt bad - det var svinkallt ute!) och ätit och vilat ett par timmar så tog jag Axa och Heinz med mig in till stan. Jag gick en promix med Axa och sedan lade jag ett spår till Heinz ute på en stor grusplan. En "böj" och två 90-graders vinklar och en pinne på slutet (som jag lade i en grop så den ej skulle synas på långt håll). Heinz spårade som om han aldrig gjort annat! Det var kul att se! Nu måste jag givetvis lägga några fler sådana spår och sedan ska jag testa med asfalt i stället.

Heinz och Molly hittar givetvis en stor pöl att plaska runt i...

1 kommentar:

Anonym sa...

Gör du inget annat än jobbar?!
Men du är ju skapt sån.....
Själv har jag icke satt foten så mycket som ute på trappan en gång idag. Trist väder!

Duktig Hasse!
Duktig matte!