onsdag 23 maj 2007

God morgon!

Fy, vad trött jag är! Har varit så glad över att den lille plutten har sovit framåt 7 på morgonen och hållit sig hela nätterna, men det verkade bara vara tillfälligt.... Han håller sig fortfarande nätterna igenom, men numera vaknar han vid 5 på morgonen... :-( Går man upp och rastar honom, ger honom mat och låter han busa runt ett tag så somnar han snällt om, men då är det ju dags att stiga upp och jobba! Är det inte helg snart...? Behöver få sova..... *s*

Igår började vi träna på att leka korrekt. Det såg nog rätt kul ut om någon skulle ha tittat på.... Eftersom godisar inte är så intressant när man kan mörda leksaker så tänkte jag att det kan vara bra att lära Heinz hur man kan leka, vara glad och göra matte nöjd genom byteshandel med andra leksaker. Kan säga att det blev en del spring, kryp, jagande av bollar m.m. för undertecknad! Men jag tror han fattade grejen hyfsat och kom faktiskt och lämnade bollen i handen på mig ett flertal gånger. Det blir nog bra med lite mer övning.

Kilroy tycker det är hysteriskt roligt att jag har tagit hem Heinz. Han måtte vara världens underligaste katt, men jag älskar honom för det! :-D Han är ute hela dagarna (inget ovanligt med det nu när det börjar bli sommar) men han håller sig runt huset hela tiden och väntar på att vi ska komma ut. Sedan smyger han efter oss hela tiden och spanar på vad vi gör och med jämna mellanrum så drar han repor precis framför näsan på Heinz för att få en jakt till stånd! I början höll jag på att bli hysterisk på kattrackarn, för jag vill ju inte precis att han ska lära Heinz att jaga efter andra djur (och jag har ju inte precis tränat in ett "nej"-kommando än) och springa ifrån mig. Men nu är jag bara tacksam att Kilroy är så snäll och ger mig ständiga tillfällen till träning för jag klickar med klickern varje gång Kilroy gör en repa och ger Heinz en massa godis och lek och nu funkar det riktigt strålande faktiskt. Heinz väljer mig varenda gång som jag hinner klicka innan han börjat springa efter Kilropy och även när han börjat springa så bryter han nästan direkt och kommer till mig i kanske 8 fall av 10. Så det är väl bara att tacka katten för all träningshjälp....

Idag blev jag också riktigt stolt över Axa! Hon ville ju trycka till Heinz i början och när jag talade om att det var oacceptabelt så gick hon över till att ignorera honom. Det är dock inte så lätt att ignorera en valp (i början höll han sig undan från henne, men han blir ju modigare för var dag som gått) och hon har fått några utbrott på honom. Jag har varit lite sur på henne för att hon är så snabb i signalerna, stackars Heinz hinner ju inte ens upptäcka att hon visar tänderna innan det smäller. Idag blev jag dock väldigt glad! Vet inte om hon börjat lära känna honom eller bara förlikat sig med tanken på att han kommer att bli kvar, för idag var hon jätteshysst mot honom. De låg bägge två i soffan (eftersom han numera tar sig upp på egen hand) och Heinz började busa runt och skutta omkring. Det uppskattas inte alls av Axa som inte vll ha någon valp klättrandes på henne när hon ligger och vilar (eller överhuvudtaget för den delen), men denna gång var hon väldigt tydlig! Hon visade tänderna och morrade högt och tydligt och länge innan hon (när han ändå sket i henne) gjorde ett lätt "bjäbb-utfall" mot honom. Ingen "hiva i backen"-historia! Och Heinz tog rättning och avbröt sitt beteende utan att behöva bli skräckslagen. Underbart! Hoppas hon fortsätter så nu. Fast när det kommer till mat måste jag nog alltid vara försiktig..... ;-)

4 kommentarer:

Schultzberg sa...

Axa håller på att bli en snäll dam.

Anonym sa...

Oj, va´ du & Kilroy ligger i med träningen! Och Hasse är sååå duktig, verkar det som....
The Bitchy Lady vänjer sig nog också.....kanske....

Anonym sa...

Hej Jenny!

Synd att du inte kunde vara med att träna på Jägarhyddan i helgen. Hoppas att det är bättre med Axa nu, så jäkla tråkigt att det aldrig är en ände på eländigheterna. Hörde också att du skaffat valp, och har ju nu sett sötnosen på kort. Kanske vi syns på kurs om ett tag med en ny vovve?

Jenny sa...

Axa är nog den som tycker det är mest synd... :-( Nu är det bara att hoppas på att Heinz "håller ihop" som han ska! Då ses vi säkerligen på kurs för eller senare!