tisdag 22 november 2011

Hovs hallar

Dagens lunch (som bestod av snickers och bananer) intogs i bilen och sedan utnyttjade jag min lediga lunchtid till att se mig omkring i närområdet i dagsljus - i detta fall var Hovs hallar nära, så då åkte jag dit!


Hovs hallar är den yttersta delen av Hallandsåsen, där den möter havet på Bjärehalvön mellan Båstad och Torekov, som båda ligger på cirka 10 km avstånd.

Heinz och jag klättrar nerför en "naturlig" trappa för att ta oss ned till havet....


Ett försök att bemästra panoramafunktionen på kameran....


Hov betydde ursprungligen "liten hög", senare kom det att betyda tempel. Hallar är ett äldre namn för hällar (klippor), och har bland annat givit namn åt landskapet Halland.


 
Under promenaden stötte vi upp 3 harar, träffade på gutefår (bilden) samt en hoper köttdjur. 


 
Gutefår = bergsgetter! Tyvärr missade jag när degalopperade nerför klippan i full fart. Jag fick bara med slutet när de precis kommer ner på "sten-slätten". Attans att jag hade kameran i fickan när jag fick syn på dem! De såg verkligen ut som bergsgetter när de forsade nerför berget!


Det var i Hovs Hallar som Jan Troells film: Ingenjör Andrèes luftfärd spelades in. Det skulle föreställa Spetsbergen och ett stort ballonghus byggdes. Det såg ut precis som på fotona från 1897 när ballongen svävade bort mot den arktiska undergången (fast det var i Skåne.....)!

Hovs hallar - längst ut på Bjärehalvön i nordvästra skåne!

2 kommentarer:

Skogsmor sa...

ser ut som Azorerna......tur att inte Hasse (eller du!!) ramlade ner för den höga klippan! *ryyys*

Anonym sa...

Även delar av Det sjunde inseglet spelades in i HH!